Lessenoverzicht thema Welkom
GEDICHT – de nieuwe klas (Rien Broere)
Op de laatste bladzijde van het themaschrift staat een gedicht. Het brengt het onderwerp tot leven en zorgt ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in het thema. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, staat je vrij. Lees je het in de klas of laat je de luisterversie horen (cd nr. 1 of via het bordboek)? Bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de geschikte plaats. Je kunt er ook een drama-activiteit aan koppelen.
LES 1 – ga je mee?
In deze eerste les verkennen de leerlingen het themaschrift. Om iedereen welkom te heten op de school, knutselen ze een vlagje.
LES 2 – dit is onze klas.
De leerlingen maken in het begin van de les hun klaslokaal in het klein. Dat kan met karton of Lego- of Duploblokken. Daarna bekijken ze samen hoe klassen eruitzien in de rest van de wereld.
LES 3 – kijk maar om je heen.
De leerlingen zoeken en verwoorden waar alles in de klas staat. Waar staat het bord? Waar zie je het raam? Om hen te ondersteunen bij het gebruik van de juiste termen, zingen ze samen het liedje ‘Van voor naar achter, van links naar rechts’.
LES 4 – gezond eten!
De leerlingen denken na over hoe een gezonde brooddoos eruitziet. Wat is gezond en past in mijn brooddoos? Wat is ongezond en breng ik beter niet mee naar school? Ook gezonde tussendoortjes komen aan bod. Gezonde voeding is belangrijk voor een gezond lichaam.
LES 5 – de dagen van de week
De leerlingen leren de dagen van de week en ze koppelen activiteiten (zwemles, jeugdbeweging …) aan de dagen. Op het einde van deze les kunnen de leerlingen in een context de woorden ‘vandaag’, ‘gisteren’ en ‘morgen’ vlot hanteren. Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
LES 6 – de tijd gaat snel.
Handelingen of activiteiten gebeuren vaak in een bepaalde volgorde. Enerzijds achterhalen de leerlingen in deze les die volgorde, en anderzijds leren ze de woorden ‘eerst’, ‘dan’, ‘later’ en ‘laatst’ gebruiken om zo een opeenvolging te kunnen beschrijven. Door naar de verhalen van Nand en Nel te luisteren, ontdekken ze dat hun dag kunnen opdelen in schooltijd en vrije tijd. De termen ‘langer dan’ en ‘korter dan’ worden in deze les ingeoefend. Het gaat hier dan over de duur van handelingen of activiteiten.
LES 7 – dit ben ik.
In deze les stellen de leerlingen zichzelf voor. Ze ontdekken gelijkenissen en verschillen met anderen. Zowel uiterlijke kenmerken (haarkleur, een bril …) als minder zichtbare kenmerken (broers en zussen, hobby’s …) komen aan bod.
LES 8 – iedereen is anders.
In deze les visualiseren de leerlingen de diversiteit binnen de klasgroep door middel van een kleurige diamant.
LES 9 – zo doen we dat!
Door middel van een doorschuifsysteem focussen de leerlingen op het openen en sluiten van dingen. In hoekjes leren ze om een schooltas te openen en te sluiten en werken ze met brooddozen, kledij, kleur- en lijmstiften en rommelige banken.
LES 10 – zo hoort het.
De leerlingen maken kennis met de wel heel ongewone school ‘Zootje Ongeregeld’. Ze zien in enkele filmpjes hoe vreemd het eraan toegaat en bedenken hoe het beter kan. In een videoboodschap laten ze zien hoe het wel moet en komen zo tot hun eigen klasregels.
Terugblik
De leerlingen tonen en vertellen wat ze geleerd hebben en wat ze leuk vonden in dit thema.