Lessenoverzicht thema Ik word groot
VERHAAL – Toevallig
Op de laatste bladzijde van het themaschrift staat een verhaal over Lars. Het brengt het onderwerp van het thema tot leven. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Lees je het in de klas of laat je de luisterversie horen (cd nr. 12 of via het bordboek)? Bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de geschikte plaats.
LES 1 – ga je mee?
In deze les maken de leerlingen kennis met het themaschrift. Ze leren over planten, dieren en mensen die groeien. Ze sommen voor- en nadelen van groeien op . Ze leren dat je fier mag zijn op jezelf en op wat je al kan en dat het niet altijd de grootsten zijn die het meest kunnen!
LES 2 – mijn levenslijn
De leerlingen leren om ervaringen uit hun leven chronologisch te ordenen op de levenslijn. Ze bespreken foto’s en heel wat voorwerpen die bij een baby, peuter, kleuter of leerling van de lagere school passen.
LES 3 – op de verjaardagskalender
De leerlingen zoeken op een kalender hun verjaardagsdatum en leren hem uit het hoofd. Ze kijken in welke periode van het jaar ze verjaren en wie uit de klas dan ook jarig is.
LES 4 – een heel speciale dag
De leerlingen praten over de gevoelens die je kunt hebben als iemand jarig is. Ze luisteren naar het verhaal van de krekel en de beer en leren hoe ze er voor elkaar een leuke dag van kunnen maken als iemand jarig is.
LES 5 – een plant groeit, een dier groeit en ik groei.
De leerlingen ervaren dat niet alleen mensen groeien. Ook planten en dieren groeien. Ze bekijken deze processen stap voor stap. Ze concentreren zich verder op de groei van het menselijk lichaam en benoemen de meest elementaire lichaamsdelen.
LES 6 – mijn talenten
De leerlingen focussen op de talenten van zichzelf en van andere leerlingen. Waar ben ik goed in? Waar is een ander goed in?
LES 7 – kijk eens wat ik al kan!
Het accent ligt hier niet op de talenten, maar op de al dan niet reeds verworven vaardigheden van de leerlingen. Boterhammen smeren, een cd in een speler stoppen en beluisteren, een drankflesje ontkurken of de tafel dekken. Het komt allemaal in deze les aan bod.
Terugblik
De leerlingen herhalen de belangrijkste vaardigheden en inhouden van het thema ‘ik word groot’. Ze maken ook tijd voor een evaluatie van het thema en van zichzelf.