Later word ik | wereldoriëntatie thema | Op verkenning - Op verkenning
  • Op verkenning
  • Extra
    • Stap voor Stap
    • Strapdag
    • Minecraft Frozen Worlds
  • Verken | de thema's
    • Leerjaar 1
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
    • Gratis lesmateriaal
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
    • Doelenzoeker
  • Verkenpakket
  • Contact
    • Referentiescholen
Webshop
  • Op verkenning
  • Extra
  • Verken | de thema's
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
  • Verkenpakket
  • Contact
Van In
  1. Op verkenning
  2. Verken | de thema's
  3. Leerjaar 1
  4. Later word ik

Later word ik

voor het eerste leerjaar

Verken het thema Later word ik

Neem een kijkje naar de inhoud van het lesmateriaal.  Klik op het themaschrift/de handleiding om het te vergroten en te doorbladeren.  Druk op de esc-knop om terug te keren.


bestelknop dierenvrienden


Lessenoverzicht thema Later word ik

VERHAAL – Kim zoekt werk (Rien Broere)

Op de laatste bladzijde van het themaschrift staat een verhaal. Het brengt het onderwerp tot leven en zorgt ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, staat je vrij. Lees je het in de klas of laat je de luisterversie horen (cd nr. 23 of via het bordboek)? Bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kunt er ook een drama-activiteit aan koppelen.

LES 1 – ga je mee?

In dit thema maken de leerlingen kennis met diverse beroepen. Ze weten dat wie een beroep uitoefent, er ook voor wordt betaald. En wie geld heeft, kan allerlei spullen kopen. Maar er was een tijd waarin geld niet bestond: er werd geruild! In deze les ervaren de leerlingen dat het moeilijk is om altijd en overal eerlijk te ruilen; de waarde van een goed is moeilijk uit te drukken in de tegenwaarde van een ander goed. Ze zien de noodzaak in van een universeel ruilmiddel: geld!

LES 2 – wat is geld voor mij?

In deze les leren de leerlingen meer over de betekenis van geld. Geld is een betaalmiddel dat altijd en door iedereen wordt aanvaard. De waarde van elk product wordt in geld uitgedrukt. Geld bestaat uit munten en bankbiljetten, waarmee je kunt betalen.

LES 3 – het beroep van mijn mama en papa

Aan de hand van voorwerpen bespreken de leerlingen het beroep van hun ouders. De leerlingen weten dat mensen een inkomen nodig hebben om in hun levensonderhoud te voorzien. De meeste mensen verwerven een inkomen door te werken. De overheid zorgt voor diegenen die werkloos of ziek zijn. Arbeidsomstandigheden kunnen nogal eens verschillen. Sommige jobs worden ’s nachts uitgevoerd, anderen werken in een ploegenstelsel. Lang niet iedereen werkt dicht bij huis enz.

LES 4 – welvaart

De leerlingen kijken naar beroepen in de rest van de wereld. Ze zien hoe de mensen daar werken en welke beroepen daar bestaan en vergelijken dat met het werk dat ze hier kennen.

LES 5 – handen uit de mouwen

De leerlingen beluisteren het verhaal van de krekel en de mier (cd nr. 21 of via het bordboek): de mier als naarstige werker en de krekel als kunstzinnige flierefluiter. Voor die laatste is de appreciatie van de mier ver te zoeken! Ook in ons mensenwereldje zijn er naarstige werkers en vrolijke lanterfanters. De leerlingen leren waarderen wie werkt, maar voelen ook solidariteit met de anderen. Vervolgens bedenken de leerlingen beroepen voor elkaar die passen bij hun talenten en interesses. Wie zijn best doet en wat geluk heeft, kan van zijn hobby misschien zijn beroep maken!

LES 6 – ken jij alle beroepen?

Mensen oefenen allerlei beroepen uit. Elk beroep heeft zijn specifieke vaardigheden. De waardering die men voor sommige beroepen heeft, hangt vaak nauw samen met de persoon die ze uitoefent of de status van het beroep. Toch zijn alle beroepen noodzakelijk, meer nog: samenwerking met anderen is vaak essentieel om het werk succesvol af te ronden.

LES 7 – beroepenmarkt

De beroepenmarkt is het hoogtepunt van dit thema; de activiteit biedt de leerlingen kansen om uitgebreider kennis te maken met bepaalde beroepen. Daarnaast levert de beroepenmarkt mogelijkheden om de leerinhouden binnen andere leergebieden te verwerken. Er wordt voor deze activiteit niet alleen gerekend op mama’s, papa’s, grootouders … We doen ook een beroep op mensen uit de schoolomgeving om deel te nemen: een buurman, een vriend van papa …

TERUGBLIK

Deze terugblik focust op cruciale topics waarmee we de leerinhouden van dit thema herhalen en vastzetten en zodoende het rugzakje van de leerling stofferen.

Op verkenning in het themaschrift

Themaschrift Later word ik |  les 5



Op verkenning in de handleiding

Handleiding Later word ik | les 5



Materiaal

  • Themaschrift van 16 bladzijden
  • De lessen uit het themaschrift benaderen het thema vanuit verschillende boeiende zichtpunten
  • 'Ga je mee?' neemt je mee op verkenning vanaf les 1
  • 'Terugblik' overloopt de hele verkenningstocht als laatste les
  • Een verhaaltje/gedicht om af te sluiten
  • Aandacht voor leren leren
  • Oefeningen op bingel

Methode inkijken

Benieuwd naar het materiaal van Op verkenning? Vraag dan de zichtzending aan voor je school en/of leerjaar.

Zichtzending aanvragen >>

Persoonlijke voorstelling

Vraag een persoonlijke introductie van Op verkenning op school via één van onze educatief adviseurs.

Contacteer je adviseur

Bestel Op verkenning

Ga aan de slag met de Op verkenning thema's.


Bestel Op verkenning
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookies
  • Contact

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer