Lessenoverzicht thema Speel je mee?
LES 1 – ga je mee?
In deze les verkennen we het thema ‘Speel je mee?’ De leerlingen brengen eigen speelgoed mee en vergelijken het met het oude speelgoed van de leerkracht en met speelgoed van kinderen elders in de wereld.
LES 2 – speelgoed verkennen en ordenen.
In deze les leren de leerlingen speelgoed ordenen volgens eigen gevonden criteria.
LES 3 – hou je van ravotten?
Aan de hand van foto’s van speelgoed en spelletjes ontdekken de leerlingen dat er actieve en passieve spelvormen bestaan. Ze vertellen over hun ervaringen met ravotten en hoe ze het veilig kunnen doen.
LES 4 – volg de spelregels.
Afspraken en regels zijn belangrijk, ook bij het spelen. De leerlingen weten waarom. Ze spannen zich in om de regels na te leven. Spelen is tof als je niemand uitsluit, naar elkaar luistert en je aan de opgestelde regels houdt.
LES 5 – winnen en verliezen.
In deze les leren de leerlingen om te genieten van het spel, ook als ze verliezen. Ze leren om een spel te proberen waarvan ze denken dat ze het minder goed kunnen. Lukt het? Fijn! Lukt het niet? Nog eens proberen.
LES 6 – we maken een spel.
In deze les ontwerpen de jonge techniekgebruikers een knikkerbaan. Het wordt een echte doe-les met papier, karton, plakband, nietjes .... In groep bedenken de leerlingen oplossingen en proberen ze hun constructie te verbeteren.
LES 7 – spelen zoals vroeger.
De leerlingen ontdekken speelgoed van lang en heel lang geleden. Ze merken hierin gelijkenissen en verschillen op. Ze herkennen spelletjes en speelgoed van toen in een jasje van nu. Ze ordenen speelgoed op hun levenslijn: speelgoed uit hun baby- , peuter- of kleutertijd.
TERUGBLIK
In de syntheseles hebben de leerlingen bijzondere aandacht voor eerder gemaakte afspraken. Het thema wordt afgesloten met een korte (zelf)evaluatie en de leerlingen bergen het meegebrachte materiaal op nadat ze er nog eens mee speelden.