Speel je mee? | wereldoriëntatie thema | Op verkenning - Op verkenning
  • Op verkenning
  • Extra
    • Stap voor Stap
    • Strapdag
    • Minecraft Frozen Worlds
  • Verken | de thema's
    • Leerjaar 1
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
    • Gratis lesmateriaal
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
    • Doelenzoeker
  • Verkenpakket
  • Contact
    • Referentiescholen
Webshop
  • Op verkenning
  • Extra
  • Verken | de thema's
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
  • Verkenpakket
  • Contact
Van In
  1. Op verkenning
  2. Verken | de thema's
  3. Leerjaar 1
  4. Speel je mee?

Speel je mee?

voor het eerste leerjaar

Verken het thema Speel je mee?

Neem een kijkje naar de inhoud van het lesmateriaal.  Klik op het themaschrift/de handleiding om het te vergroten en te doorbladeren.  Druk op de esc-knop om terug te keren.


bestelknop dierenvrienden


Lessenoverzicht thema Speel je mee?

LES 1 – ga je mee?

In deze les verkennen we het thema ‘Speel je mee?’ De leerlingen brengen eigen speelgoed mee en vergelijken het met het oude speelgoed van de leerkracht en met speelgoed van kinderen elders in de wereld.

LES 2 – speelgoed verkennen en ordenen.

In deze les leren de leerlingen speelgoed ordenen volgens eigen gevonden criteria.

LES 3 – hou je van ravotten?

Aan de hand van foto’s van speelgoed en spelletjes ontdekken de leerlingen dat er actieve en passieve spelvormen bestaan. Ze vertellen over hun ervaringen met ravotten en hoe ze het veilig kunnen doen.

LES 4 – volg de spelregels.

Afspraken en regels zijn belangrijk, ook bij het spelen. De leerlingen weten waarom. Ze spannen zich in om de regels na te leven. Spelen is tof als je niemand uitsluit, naar elkaar luistert en je aan de opgestelde regels houdt. 

LES 5 – winnen en verliezen.

In deze les leren de leerlingen om te genieten van het spel, ook als ze verliezen. Ze leren om een spel te proberen waarvan ze denken dat ze het minder goed kunnen. Lukt het? Fijn! Lukt het niet? Nog eens proberen.

LES 6 – we maken een spel.

In deze les ontwerpen de jonge techniekgebruikers een knikkerbaan. Het wordt een echte doe-les met papier, karton, plakband, nietjes .... In groep bedenken de leerlingen oplossingen en proberen ze hun constructie te verbeteren.

LES 7 – spelen zoals vroeger.

De leerlingen ontdekken speelgoed van lang en heel lang geleden. Ze merken hierin gelijkenissen en verschillen op. Ze herkennen spelletjes en speelgoed van toen in een jasje van nu. Ze ordenen speelgoed op hun levenslijn: speelgoed uit hun baby- , peuter- of kleutertijd.

TERUGBLIK

In de syntheseles hebben de leerlingen bijzondere aandacht voor eerder gemaakte afspraken. Het thema wordt afgesloten met een korte (zelf)evaluatie en de leerlingen bergen het meegebrachte materiaal op nadat ze er nog eens mee speelden.

Op verkenning in het themaschrift

Themaschrift Speel je mee |  les 3



Op verkenning in de handleiding

Handleiding Speel je mee | les 3




Materiaal

  • Themaschrift van 16 bladzijden
  • De lessen uit het themaschrift benaderen het thema vanuit verschillende boeiende zichtpunten
  • 'Ga je mee?' neemt je mee op verkenning vanaf les 1
  • 'Terugblik' overloopt de hele verkenningstocht als laatste les
  • Een verhaaltje/gedicht om af te sluiten
  • Aandacht voor leren leren
  • Oefeningen op bingel

Methode inkijken

Benieuwd naar het materiaal van Op verkenning? Vraag dan de zichtzending aan voor je school en/of leerjaar.

Zichtzending aanvragen >>

Persoonlijke voorstelling

Vraag een persoonlijke introductie van Op verkenning op school via één van onze educatief adviseurs.

Contacteer je adviseur

Bestel Op verkenning

Ga aan de slag met de Op verkenning thema's.


Bestel Op verkenning
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookies
  • Contact

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer