Wat een dag! | wereldoriëntatie thema | Op verkenning - Op verkenning
  • Op verkenning
  • Minecraft
    • Minecraft Frozen Worlds
    • Minecraft Peace Builders
  • Verken | de thema's
    • Leerjaar 1
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
    • Gratis lesmateriaal
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
    • Doelenzoeker
  • Verkenpakket
  • Contact
    • Referentiescholen
Webshop
  • Op verkenning
  • Minecraft
  • Verken | de thema's
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
  • Verkenpakket
  • Contact
Van In
  1. Op verkenning
  2. Verken | de thema's
  3. Leerjaar 1
  4. Wat een dag!

Wat een dag!

voor het eerste leerjaar

Verken het thema Wat een dag!

Neem een kijkje naar de inhoud van het lesmateriaal.  Klik op het themaschrift/de handleiding om het te vergroten en te doorbladeren.  Druk op de esc-knop om terug te keren.


bestelknop dierenvrienden


Lessenoverzicht thema Wat een dag

VERHAAL – Een ongeluk zit in een klein hoekje

Op de laatste bladzijde van het themaschrift staat een verhaal over Jesse. Het brengt het onderwerp van het thema tot leven. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Lees je het in de klas of laat je de luisterversie horen (cd 1 nr. 34 of in het bordboek)? Bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de geschikte plaats.

Les 1 – ga je mee?

De leerlingen maken kennis met het thema. Op basis van een rondvraag die ze mee naar huis kregen, vertellen ze over ongelukken, veiligheid, hulp inroepen en gevaarlijk gedrag. Ze beluisteren het verhaal van Robbe die voor hij aan de schoolpoort staat al het een en het ander meemaakt (cd 1 nr. 26 of in het bordboek).

Les 2 – ik kies voor veilig.

Enerzijds leren de leerlingen hoe ze onderweg met andere mensen omgaan, anderzijds beseffen ze welke gevaren het dagelijks verkeer inhoudt. In het bordboek spelen de leerlingen het spel ‘Slim in het verkeer’. Tijdens de afrondingsfase maken de leerlingen foto’s van klasgenoten met fietshelmen en fluohesjes.

Les 3 – ai! help!

In een eerste fase wordt een koekjesdoos grondig onderzocht. Hoe ruikt ze, hoe ziet ze eruit, hoe voelt ze, hoe … ? In een tweede fase ontdekken de leerlingen dat hun zintuigorganen pijn kunnen waarnemen. Ten slotte leren leerlingen dat ze in bepaalde situaties hulp van volwassenen moeten inroepen; ze maken kennis met het noodnummer 112. Eén, één, twee.

Les 4 – EHBO

De leerlingen maken kennis met het begrip EHBO. Ze leren dat bij veel kleine ongevallen een kraan met lauw stromend water soelaas kan bieden. Ze beseffen bovendien dat het toedienen van eerste hulp het best door geschoolde volwassenen gebeurt.

Les 5 – conflicten

Het verhaal ‘De neushoorn en het nijlpaard’ vormt de basis van de les waarin de leerlingen conflicten geweldloos leren oplossen. En hopelijk in de toekomst leren vermijden. Met een stellingenspel ervaren ze dat iedereen goed en slecht anders bekijkt. Meningsverschillen hoeven niet noodzakelijk tot ruzies te leiden.

Les 6 – met vlag en wimpel

De leerlingen spelen spellen met hun fiets. Niet zozeer om het verkeer te leren kennen, wel om hun fietsvaardigheden te vergroten. Kan ik goed sturen? En tijdig remmen? En hoe stap ik best af van mijn fiets? Als klap op de vuurpijl knutselen de leerlingen aan de hand van een stappenplan een heuse fietsvlag. Hun zichtbaarheid zal nog vergroten.

Les 7 – mijn fiets: spic en span

Leerlingen benoemen fietsonderdelen, ze ontdekken dat hun fiets beter rijdt als je hem degelijk onderhoudt en leren hoe je een fiets kunt onderhouden en poetsen tot hij blinkt. Dat betekent dat zowel woordenschat, techniek als vaardigheden in deze les op het voorplan komen.

Terugblik

In deze les zetten de leerlingen de leerstof en vaardigheden nogmaals vast. Met een smartphone nemen ze dialogen op, via een themaprent herhalen ze welke situaties gevaarlijk kunnen zijn en door naar het nieuwe verhaal te luisteren merken ze dat alles nu wel goed verloopt met Seppe (cd 1 nr. 32).

Op verkenning in het themaschrift

Themaschrift Wat een dag |  les 6



Op verkenning in de handleiding

Handleiding Wat een dag | les 6



Materiaal

  • Themaschrift van 16 bladzijden
  • De lessen uit het themaschrift benaderen het thema vanuit verschillende boeiende zichtpunten
  • 'Ga je mee?' neemt je mee op verkenning vanaf les 1
  • 'Terugblik' overloopt de hele verkenningstocht als laatste les
  • Een verhaaltje/gedicht om af te sluiten
  • Aandacht voor leren leren
  • Oefeningen op bingel

Methode inkijken

Benieuwd naar het materiaal van Op verkenning? Vraag dan de zichtzending aan voor je school en/of leerjaar.

Zichtzending aanvragen >>

Persoonlijke voorstelling

Vraag een persoonlijke introductie van Op verkenning op school via één van onze educatief adviseurs.

Contacteer je adviseur

Bestel Op verkenning

Ga aan de slag met de Op verkenning thema's.


Bestel Op verkenning
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookies
  • Contact

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer