Lessenoverzicht thema De tweede klas
LES 1 - Ga je mee?
In deze les maken de leerlingen kennis met de inhoud van het thema ‘De tweede klas’. Via geluiden en beelden krijgen ze zicht op wat hen te wachten staat. Ze spreken hun verwachtingen uit en vertellen wat ze over dit thema al weten.
LES 2 - Allemaal gevoelens
De leerlingen herkennen gevoelens bij anderen, ze leven mee en vragen zich af of ze zelf ook zo zouden reageren. Ten slotte komen ze erachter dat niet alle mensen op dezelfde manier op een gebeurtenis reageren.
LES 3 - Vanop straat en vanuit de lucht
Plattegrond, maquette, vooraanzicht, bovenaanzicht en Google Earth zijn de kernwoorden uit deze les. Om die begrippen vulling te geven gebruiken de leerlingen blokken, foto’s, priknaalden en prikmatten. Welke spullen liggen naast, boven en rechts van elkaar? Ze zoeken het uit.
LES 4 - |<< en >>|
In deze les structureren de leerlingen de tijd, die van het verleden en die van de toekomst. Ze beseffen dat er in ons tijdsgebruik een bepaalde regelmaat zit, dat momenten als ochtend, dinsdag, avond enzovoort regelmatig terugkomen. Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
LES 5 - Daar zijn regels voor.
Ze beluisteren de Kinderrechtenrap. Ze weten dat ze op allerlei plaatsen rechten én plichten hebben. Ze kunnen bij zichzelf inschatten wat hun sterke en minder sterke punten zijn. De leerlingen beseffen dat het in onze maatschappij fout loopt als je regels niet in acht neemt.
LES 6 - Triiiiiiiiing!
De leerlingen doen een evacuatieoefening en evalueren die. Bovendien maken ze kennis met pictogrammen die met evacuaties te maken hebben. Ze leren ook dat dagelijks bewegen belangrijk is om gezond te kunnen leven.
LES 7 - Wat willen we weten?
In deze les leren de leerlingen hun werk plannen. Ze drukken hun gevoelens, gedachten en verlangens spontaan uit en leren hun leerproces controleren en bijsturen.
LES 8 - Samen in één klas.
Samenwerken loont. Dat is wat de leerlingen in deze les ontdekken door samen twee papierslingers te maken.
TERUGBLIK
Door per twee samen te werken ontdekken de leerlingen hoe ze de leerstof kunnen samenvatten. Ze geven aan wat ze hebben geleerd en wat ze leuk of minder leuk vonden. Het thema ‘De tweede klas’ wordt afgesloten.
VERHAAL - Stoer (Rien Broere)
Op de laatste bladzijde van het themaschrift staat een verhaal. Dat brengt het onderwerp van het thema tot leven. Hoe en wanneer je het een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Lees je het voor in de klas of laat je de luisterversie horen. Kies zelf het gepaste moment en de geschikte plaats.