Lessenoverzicht thema Wat groeit daar?
LES 1 – Ga je mee?
De leerlingen verkennen het themaschrift. Ze spreken hun verwachtingen uit en noteren vragen die ze
bij dit thema hebben op een klein blaadje dat in de jaszak van de leerkracht verdwijnt.
LES 2
Ik experimenteer.
Met kiemzaad van radijzen en glazen bokalen zetten de leerlingen een experiment op. Als alles
klaarstaat, vullen ze hun voorspelling in: wat zal er straks te zien zijn?
LES 3 – Groen op school
De leerlingen observeren een plant met al hun zintuigen. In de school gaan ze op zoek naar groen.
En ten slotte planten ze geheime zaadjes in potjes. Wie kan voorspellen welke plant eruit zal groeien?
LES 4 – Samen op stap
De leerlingen bekijken een film over een klas die een moeras bezoekt. Daarna gaan ze zelf een biotoop
in de buurt van de school bezoeken. Zo kunnen ze de twee biotopen met elkaar vergelijken. In deze les
leren de leerlingen ook een aantal planten met hun correcte naam benoemen.
Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door de
auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
LES 5 – Hoe plat is een plattegrond?
Met blokken maken de leerlingen hun schoolomgeving na. Ze stappen met kleine popjes door die
omgeving. Daarna zetten ze de maquette om in een plattegrond. Ze leggen aan een klasgenoot de weg
van a naar b uit. Ze werken met Google Maps en leren zich te oriënteren.
LES 6 – Een beuk is geen spar.
De leerlingen gaan zelf op zoek naar kenmerken die ze kunnen gebruiken om bomen te sorteren. Op
basis van die kenmerken sorteren ze een aantal bomen. Ze leren ook dat een boom uit meerdere delen
bestaat. Ze benoemen de delen en kunnen aangeven waarvoor die dienen.
LES 7 – Waar? Daar!
De leerlingen ontdekken dat planten aan hun omgeving aangepast zijn. Stevige wortels, een dunne,
dikke, korte of lange stam ... Rekening houdend met hun eigenschappen zetten de leerlingen de
planten op de juiste plaats in de tuin, zoals een echte tuinarchitect.
LES 8 – Handen uit de mouwen
De leerlingen steken echt de handen uit de mouwen. Ze gaan een tuin, een stuk bos of een wegberm
verzorgen. Ze maken kennis met tuingereedschap en genieten van het buitenwerk.
TERUGBLIK
De leerlingen overlopen op een speelse manier wat ze nog weten over het thema en herhalen de
leerstof aan de hand van foto’s. In deze les kun je naast de kennis van de leerstof ook de attitudes
en vaardigheden van de leerlingen breed evalueren.
GEDICHT
Groeien (Rien Broere)
Op de laatste bladzijde van het themaschrift staat een gedicht over groeien. Het brengt
het onderwerp van het thema tot leven. Hoe en wanneer je het een rol laat spelen tijdens dit thema,
bepaal je zelf. Lees je het voor in de klas of laat je de luisterversie horen (cd nr. 1 of via het bordboek)?
Kies zelf het gepaste moment en de geschikte plaats.