Lessenoverzicht thema Hier wonen wij
LES 1 - Ga je mee?
De leerlingen maken kennis met het thema. Ze bekijken en omschrijven verschillende soorten
woningen. Daarna vertellen ze over hun eigen huis. Ze oefenen hun adres. Ze fantaseren over andere
woonplaatsen. Tot slot verkennen ze de kamers in een huis aan de hand van geluiden en geuren.
LES 2- Mijn kamer
De vorige les eindigden de leerlingen met het verkennen van alle kamers in een huis. Nu zoomen ze
in op hun eigen kamer. Die zegt veel over wie ze zijn. Ze vertellen over hun kamer en beschrijven de
inrichting. Ze wisselen ideeën en meningen uit over een toffe kamer.
LES 3 – Ik zoek de weg.
De leerlingen maken een eenvoudige maquette van de schoolomgeving en zoeken er de weg op.
Ze duiden de kortste weg aan tussen twee punten op een plattegrond en beschrijven wat ze zien
op een route.
LES 4 – Een leuke schoolbuurt
De leerlingen verkennen de schoolbuurt en vertellen wat ze er leuk en minder leuk aan vinden.
Ze doen suggesties om de buurt toffer te maken. Ze stemmen over de leukste ideeën, praten met
buurtbewoners en passen daarna de plattegrond van de schoolbuurt aan.
Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door de
auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
LES 5 – Veilig op weg
De leerlingen onderzoeken de veiligheid van de schoolbuurt. Ze benoemen verkeersitems die de
omgeving veilig maken en ze zoeken de veiligste weg naar school op de plattegrond. Ze denken na
hoe de schoolbuurt veiliger kan worden en maken een eigen verkeersbord om op te hangen in de
schoolbuurt.
LES 6 – Sporen van vroeger
De leerlingen gaan op stap in de schoolbuurt. Ze zien de verschillen tussen oude, heel oude
en recente elementen in de omgeving. Misschien neemt een opa of een gids hen mee?
Misschien zijn er streekproducten te proeven of ambachten te bezichtigen?
LES 7 – Waar woon jij?
Niet alle mensen wonen in een huis of appartement, bij mama en/of papa. De leerlingen ontdekken
via een groepswerk waar andere mensen wonen, bv. in een bejaardentehuis, in een internaat,
in een kampeerwagen … en ze leren dat sommige kinderen twee huizen hebben.
LES 8 – Ons kamp
De leerlingen mogen een eigen kamp bouwen. Met de spullen die ze meegebracht hebben, gaan ze per
twee of per drie aan de slag. Maar het kamp moet aan enkele eisen voldoen! Zal dat lukken?
TERUGBLIK
Dit is een korte les om het thema af te sluiten. De leerlingen blikken terug op het thema ‘Hier wonen
wij’ en ze verwoorden wat ze ervan vonden. Ze koppelen er gevoelens aan en doen aan zelfreflectie
over wat ze bijleerden, wat goed of minder goed ging.
GEDICHT – Waar woon ik? (Rien Broere)
Op de laatste bladzijde van het themaschrift staan vier raadselrijmpjes over woonplaatsen. Die brengen het onderwerp van het thema tot leven. Hoe en wanneer je ze een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Lees je ze voor in de klas of laat je de luisterversie horen (cd nr. 13 of via het bordboek)? Kies zelf het gepaste moment en de geschikte plaats.