Lessenoverzicht thema Lekker!
LES 1: Ga je mee?
De leerlingen ontdekken de inhoud van het nieuwe thema via een rollenspel aan een gedekte tafel. Ze
bekijken en beschrijven verschillende soorten voeding en maaltijden en vertellen wat ze (niet) lusten.
Ze kijken kritisch naar hoe voedsel in de reclamewereld wordt voorgesteld. Op het einde van de les
engageren ze zich om na te denken over hun voedingsgewoonten.
LES 2: Kijken, luisteren, proeven, ruiken, voelen
In deze les staan de zintuigen centraal. Aan de hand van een leuke spelcarrousel ontdekken en
gebruiken de leerlingen de zintuigen en koppelen ze het correcte orgaan eraan. Door middel van
verschillende proeven wordt het leuk om de verschillende zintuigen te gebruiken.
LES 3: Daar is lekkers te vinden!
Hoe fascinerend kan het zijn om eropuit te trekken naar het bos en de boerderij? Daar leggen we de
focus op wat er gekweekt wordt, welke dieren er leven en welke dieren in welke biotoop passen.
LES 4: Ik leef gezond.
We nemen gezonde en ongezonde leefgewoonten onder de loep. Wat eet je wanneer en wat is gezond
of ongezond? Evenwichtige voeding, een gezond eetpatroon, sportieve gewoontes en slaapritme
komen hier aan bod. Een gezonde picknickmand samenstellen kan hier zeker niet ontbreken.
Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door de
auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
!
LES 5: Koekoek couscous
De leerlingen gaan mee met Gertjan en Lowie op reis naar China. Daar eten de mensen andere dingen
én ze eten er met stokjes, dat is eventjes aanpassen. Daarna maken ze kennis met nog meer culturele
verschillen en ontdekken ze dat we allemaal onze eigen voorkeur hebben over hoe en wat we eten.
LES 6: Kokkerellen
De leerlingen maken in deze les zelf een drankje en twee gerechten klaar aan de hand van een
stappenplan. Daarbij leren ze ingrediënten kennen en bereidingswijzen toepassen. Ze gaan op een
veilige, respectvolle wijze met voedsel om, zonder te verspillen. Achteraf is het smullen!
LES 7: Een frisse mond
Tandverzorging, tanden poetsen en een bezoek aan de tandarts komen in deze les aan bod. De
kinderen leren op de juiste manier hun tanden poetsen. Laat het schema zeker doorlopen naar het
thuisfront.
TERUGBLIK
De leerlingen ronden het thema af. Ze blikken terug op de afgelopen lesjes en vertellen erover aan de
hand van boodschappenlijstjes. Weten ze nu meer over gezonde voeding? Is hun houding ten opzichte opzichte
van voeding veranderd? Wat kiezen ze zelf als ze een boodschappenlijstje mogen maken?
GEDICHT Lekker! (Rien Broere)
Op de laatste bladzijde van het themaschrift staat een gedicht. Dat brengt het onderwerp van het
thema tot leven. Hoe en wanneer je het een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Lees je het
voor in de klas of laat je de luisterversie horen? Kies zelf het gepaste
moment en de geschikte plaats.