Lessenoverzicht thema De zon
LES 1 – Ga je mee op verkenning?
Wat weten de leerlingen al over de zon en de maan? Wat willen ze nog meer te weten komen? Via een verhaal en een tekening wordt de eerste stap in het thema ‘De zon’ gezet.
LES 2 – De zon als bron van warmte
De zon geeft warmte en licht. De leerlingen beleven en voelen die warmte. Ze gaan in groepjes aan de slag en ervaren proefondervindelijk dat de zon een warmtebron is.
LES 3 – De seizoenen
Hoe ontstaan dag en nacht? Hoe heten de dagen van de week? Hoeveel maanden zijn er in een jaar? Welke seizoenen zijn er? De leerlingen maken kennis met het cyclische verloop van een jaar. Ze beleven
het jaar aan de hand van ervaringsgerichte opdrachten.
LES 4 – Planten hebben de zon nodig.
Groene planten hebben licht nodig om te groeien. De leerlingen worden echte wetenschappers en gaan dit aantonen aan de hand van allerlei proefjes. Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
LES 5 – Nachtdieren
De zon is onder. Het is nacht. De leerlingen ervaren wat het is om niets te zien. Welke zintuigen nemen het van onze ogen over? Ze maken kennis met enkele nachtdieren. Die voelen zich best thuis in het donker.
LES 6 – Energie van de zon
De zon geeft warmte en licht. Dat licht wordt op aarde in groene energie omgezet. De leerlingen doen proefjes om aan te tonen dat de zon een bron van energie is.
LES 7 – De mens past zich aan.
De leerlingen ontdekken dat mensen zich op verschillende manieren aan het weer aanpassen. Zo bepaalt het weer welke kledij de mensen aantrekken en bij sommige weertypes gebruiken mensen attributen.
LES 8 – Een zonnewijzer maken
De leerlingen keren terug in de tijd … Vroeger bepaalden de mensen de tijd met behulp van een zonnewijzer. De leerlingen maken er zelf een en gebruiken die om het uur te bepalen.
LES 9 – De zon kan gevaarlijk zijn.
Het is zalig om in de zon te spelen. Maar … de zon kan ook gevaarlijk zijn. Door middel van een verhaal ontdekken de leerlingen de gevaren van de zon. Ze bepalen hun huidtype en maken een affiche om andere mensen te waarschuwen voor de gevaren van de zon.
SAMENVATTING
De leerlingen blikken terug op wat ze in dit thema geleerd hebben. Ze vullen een mindmap in die hen helpt om de leerstof te verwerken en samen te vatten.
VERHAAL - Prins Jandorie (Rien Broere)
In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Laat je de leerlingen het vooraf thuis lezen? Lees je het in de klas? Bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de geschikte plaats. Je kunt er ook een drama-activiteit of een creatieve schrijfopdracht aan koppelen.