Lessenoverzicht thema Wat een familie
LES 1 – Ga je mee op verkenning?
De leerlingen krijgen belangstelling voor het thema en hun voorkennis wordt geïnventariseerd. Aan de hand van tien foto’s verkennen ze samen het thema. De leerlingen krijgen voortaken voor de komende lessen.
LES 2 – Gezinsvormen
De leerlingen gaan op zoek naar allerlei gezinsvormen. De termen ‘huwelijk’, ‘scheiding’ en ‘samenwonen’ worden besproken en de leerlingen staan stil bij de positieve en negatieve gevolgen van een scheiding.
LES 3 – Mijn stamboom
De leerlingen vullen stambomen in en achterhalen hun familiegeschiedenis. Ze leren eeuwenbanden lezen en situeren enkele gebeurtenissen in de tijd.
LES 4 – Ik ben anders en jij vindt dat goed.
De leerlingen leren dat we er allemaal anders uitzien en dat we allemaal anders denken en doen. Ze beseffen dat ze soms vooroordelen hebben en dat die vaak fout zijn. Ze leren dat er verschillende culturen kunnen samenleven, binnen de maatschappij en ook binnen het gezin.
LES 5 – De kracht van een beperking
De leerlingen spreken over mensen met een beperking en over de oplossingen die voor hen bestaan. Ze bekijken ook de rol van de overheid, die er in ons land voor zorgt dat veel aanpassingen betaalbaar zijn en dat er ook voor zieken en bejaarden mogelijkheden tot verzorging en opvang zijn. Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
LES 6 – Hoe doen ze dat toch?
De leerlingen ervaren hoe het is om blind te zijn en proberen iets uit te leggen aan iemand die doof is. Ze maken daarbij kennis met gebarentaal en met het brailleschrift.
LES 7 – Het leven vroeger en nu
De leerlingen leren over het leven van vroeger en nu. Ze bekijken telefoons en fietsen van vroeger en bespreken hoe die almaar beter werden/worden: nieuwe materialen, betere technieken. Ze gaan dieper in op het leven van ouders en grootouders en merken dat het vroeger anders was. Op het einde van de les maken ze een draadtelefoon.
LES 8 – Familiefeesten
De leerlingen ontdekken hoe mensen (familie)feesten vieren. Via een aantal keuzeactiviteiten beseffen ze dat ze in een multiculturele samenleving leven en zien ze welke rijkdom dat biedt.
VERHAAL – Licht (Rien Broere)
Bij les 8 hoort een boeiend verhaal over familiefeesten. Het verhaal zit in het midden van het themaschrift.
LES 9 – Migratie
De leerlingen gaan dieper in op zowel arbeidsmigratie als op vluchtelingenmigratie. Ze diepen de leerstof uit aan de hand van enkele concrete voorbeeldkinderen met wie ze zich kunnen identificeren.
SAMENVATTING
De leerstof van de lessen uit dit thema wordt herhaald en vastgezet.