Lessenoverzicht thema Opgeruimd staat netjes
LES 1 – Ga je mee op verkenning?
De leerlingen staan stil bij afval. De voorkennis wordt geactiveerd en aan de hand van een collage denken ze na over wat afval precies is.
LES 2 – Milieu in de problemen?
Er zijn heel wat vormen van vervuiling. Doordat we onzorgvuldig omgaan met afval creëren we milieuproblemen. De leerlingen denken na over hoe ze milieuvervuiling kunnen voorkomen en aanpakken.
LES 3 – Afval verdwijnt niet vanzelf!
Op heel veel plaatsen in onze omgeving vinden we zwerfafval. Het duurt soms jaren vooraleer dat afgebroken is. De leerlingen denken na over de gevolgen daarvan. Ze maken kennis met de afvalladder. Die helpt hen om op een betere manier met afval om te gaan.
LES 4 – Verwerken van afval
De mens produceert zoveel afval dat we spreken over de ‘afvalberg’. De leerlingen ontdekken de weg die afval aflegt en denken na over hoe ze de afvalberg kleiner kunnen maken. Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
LES 5 – Afval sorteren
Op school vinden we het belangrijk om afval te sorteren. Waarom is het zo belangrijk om te sorteren? En wat gebeurt er met dat gesorteerde afval? De leerlingen gaan, aan de hand van zelfgeproduceerd afval, aan de slag om correct te sorteren en starten een actie op om het sorteren op school nog te verbeteren.
LES 6 – Afval recycleren
Waarschijnlijk heeft iedereen vandaag al iets gebruikt dat gemaakt is uit afval. De leerlingen ontdekken hoe afval hergebruikt en gerecycleerd wordt tot nieuwe voorwerpen. Ze proberen daarbij zelf ook afval te recycleren.
LES 7 – Afval vermijden
De beste oplossing om de afvalberg te verkleinen is afval te vermijden. Maar dat wordt ons niet gemakkelijk gemaakt: een bezoek aan de supermarkt kan leiden tot hopen afval. En bovendien verleidt de reclame ons om producten te kopen die we misschien niet echt nodig hebben. De leerlingen zoeken een goede manier om zo weinig mogelijk afval te produceren.
LES 8 – Bedreigde dieren, overal ter wereld!
De manier waarop we leven heeft grote gevolgen voor de dieren. Sommige dieren zijn zelfs bedreigd in hun voortbestaan. De leerlingen denken na over de gevolgen van het menselijk gedrag voor dieren en starten een sensibiliseringsactie voor de schoolgenoten.
LES 9 – Bedreigde dieren, ook bij ons!
De leerlingen ontdekken dat er ook bij ons bedreigde diersoorten zijn. Per twee maken ze van verschillende dieren een infofiche die ze presenteren aan de klasgenoten. Ze gaan vervolgens tot actie over om een van die zelfgekozen dieren te helpen.
SAMENVATTING
De leerstof van dit thema wordt nogmaals vastgezet. Het thema wordt geëvalueerd.
VERHAAL – Sloddervossen en huilende kikkers (Rien Broere)
In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Lees je het bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de geschikte plaats.