Lessenoverzicht thema Goede grond
Les 1 – Ga je mee op verkenning?
De leerlingen verkennen het themaschrift en maken kennis met begrippen als ‘landelijk’, ‘industrieel’, 'stedelijk' en 'toeristisch'. Leerlingen herhalen wat ze al kennen over de legende bij een kaart. Ze noteren wat ze in dit thema willen leren.
Les 2 – Mijn omgeving (en die van andere mensen)
De leerlingen verkennen hun (school)omgeving door op stap te gaan en gericht waar te nemen. Ze tekenen een plattegrond (kaart) van hun (school)omgeving. De leerlingen verkennen verschillende soorten legendes en leren werken met Google Earth. Ze leren ook het verschil tussen luchtfoto's en ‘getekende’ kaarten.
Les 3 – Stop onze bol in jouw bol
Naast informatie over hun gemeente komen de leerlingen allerlei dingen te weten over hun buurgemeenten, hun provincie en hun land. Ze kunnen die gegevens in relatie tot elkaar beschouwen. Ze leren een kaart lezen en interpreteren.
Les 4 – De ene biotoop is de andere niet
De leerlingen zullen twee biotopen in de buurt van hun school bestuderen en fotograferen. Welke planten en dieren leven er? En welke verschillen zijn er tussen de twee biotopen? Op het einde van de les maken de leerlingen met de ingewonnen informatie presentaties.
Les 5 – Verrassende wetenschap
De leerlingen experimenteren met water, olie en siroop. 'Bevriezen', 'ontdooien', 'verdampen' zijn maar enkele van de vele wetenschappelijke begrippen die in deze les aan bod komen. Bovendien voorspellen en controleren de leerlingen de proefresultaten. Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
Les 6 – Kenmerken van grondstoffen
Welke grondstof wordt gebruikt om tafels van te maken? Op welk materialen blijft een magneet hangen? En wat is het verschil tussen zand en teelaarde? De leerlingen gaan op zoek naar eigenschappen van grondstoffen en materialen.
Les 7 – Planten sorteren moet je leren
De leerlingen duiden de delen van een plant en van een bloem aan. Ze ontdekken hoe ze planten kunnen sorteren. En ze leren hoe ze allerlei bronnen kunnen sorteren, lezen en begrijpen.
Les 8 – Hoe delen we dieren in?
In deze les delen we dieren in. Zijn het planteneters, vleeseters of alleseters? Leven ze onder, op of boven de grond? En welke dieren zijn nuttig voor de mens? Of eerder vervelend?
Les 9 – Schatten in de grond
De leerlingen graven de schat van vorig jaar terug op. En maken een kistje klaar dat ze in de grond zullen stoppen. Van die ‘ingraving’ maken ze een plan zodat het kistje ook volgend jaar weer gevonden kan worden. De leerlingen ordenen voorwerpen volgens hun leeftijd en voelen zich een beetje archeoloog.
SAMENVATTING
De leerlingen herhalen de leerstof en de vaardigheden die in dit themaschrift aan bod kwamen. Ze beseffen dat op deze pagina’s een overzicht, een samenvatting wordt gemaakt van het hele thema.
VERHAAL – Moord met een zakje water (Rien Broere)
In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Lees je het bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de geschikte plaats.