Lessenoverzicht thema Straffe kost
LES 1 – Ga je mee op verkenning?
De leerlingen bekijken technische realisaties en maken kennis met het themaschrift ‘Straffe kost’.
Ze achterhalen de werking en de naam van objecten en toestellen die de leerkracht meebrengt.
LES 2 – Allerlei uitvindingen
In deze les leren de leerlingen om voorwerpen op hun manier te sorteren. Ze doen dat naar eigen
goeddunken en beslissen zelf welke categorieën ze maken en hoe ze die categorieën noemen.
Aan welke eigenschappen moeten voorwerpen voldoen? Een schooltas van wol of een broek van glas?
En wat vinden ze van een hondenpoepopraper?
LES 3 – Wat is het?
De leerlingen gebruiken een kijkwijzer om de eigenschappen van materialen te achterhalen.
Ze demonteren en monteren een balpen en zoeken uit waarom er in een vliegenmepper tientallen
gaatjes zitten.
LES 4 – Een probleem … een oplossing
Een steviger ballenrek? Een oplossing voor de berg gevonden voorwerpen? Een scherm zodat ze
bij veel zon het digibord nog kunnen zien? De leerlingen gaan op zoek naar een technisch probleem
in de klas. Ze bedenken oplossingen, pakken het probleem concreet aan en lossen het op.
LES 5 – Minder schermtijd
De leerlingen achterhalen hoe het leven er 70 jaar geleden uitzag. Welke toestellen mensen ter
beschikking hadden en hoe ze met elkaar omgingen. Ze ontdekken hoe die toestellen evolueerden
en hoe het leven mee verandert. Op het einde van de les engageren ze zich om een of meerdere dagen
zonder tablet, smartphone of televisie door te brengen.
Dit overzicht geeft kort de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door
de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
LES 6 – Beperkingen beperken
De leerlingen zien in dat er tegenwoordig erg veel toestellen zijn die onze levenskwaliteit verbeteren.
Ook voor mensen met een beperking is er veel op de markt om het leven aangenamer te maken.
Hoe gaan blinden, doven of mensen met een mentale handicap daarmee om?
LES 7 – Voorkomen is beter dan genezen.
De leerlingen leren hoe ze ongelukken kunnen vermijden, hoe ze brandwonden verzorgen,
het noodnummer bellen en veilig een kaars aansteken.
LES 8 – Yes, ik ben een uitvinder (1).
De leerlingen denken na over uitvindingen en uitvinders. Waaraan moet een goede uitvinding voldoen?
En welke eigenschappen zijn van toepassing op een goede uitvinder?
LES 9 – Yes, ik ben een uitvinder (2).
De leerlingen maken watervoertuigen. In vier categorieën. Ze stellen een materiaallijst op, maken een
stappenplan, voeren het plan uit en evalueren het ontwerp aan de hand van vooropgestelde criteria.
Bovendien is het de bedoeling dat ze zich amuseren.
SAMENVATTING
De leerlingen herhalen de leerstof.
Verhaal – Mevrouw de zeergeleerde uitvindster (Rien Broere)
In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp
van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van
de personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf.
Lees je het bij het begin van het