Lessenoverzicht thema Druk, druk, druk
Les 1 – Ga je mee op verkenning?
De leerlingen brainstormen: waarover zou het thema kunnen gaan? Daarna bekijken ze acht
afbeeldingen, één afbeelding per les die volgt. Ze schrijven op wat ze denken te zien op de prent, wat
ze er al over weten en wat ze er graag nog meer over willen weten.
Les 2 – Luchtdruk
Aan de hand van vijf klassikale proeven ontdekken de leerlingen enkele eigenschappen van lucht.
Daarna gaan ze in een hoekenwerk zelf aan de slag met enkele proefjes waarbij lucht drukt. Tot slot
bekijken ze nog enkele toepassingen van luchtdruk.
Les 3 – Waterdruk
Aan de hand van vijf klassikale proeven ervaren de leerlingen de zwaartekracht versus de druk van
water op enkele voorwerpen en gaan ze op zoek naar de elementen die bepalen of een voorwerp drijft,
zinkt of zweeft. Tot slot maken ze nog enkele opdrachten om na te gaan of ze de leerstof voldoende
onder de knie hebben.
Les 4 – Druk van voorwerpen
Aan de hand van een foto wordt eerst een gesprek gevoerd. De leerlingen onderzoeken dan via
klassikale proeven de druk die voorwerpen uitoefenen en hoe de positie van die voorwerpen daarbij
een rol speelt. Daarna bekijken ze enkele vormen die een stevige constructie vormen. Tot slot maken
ze zelf een papieren brug, die ze nadien ook testen en evalueren.
Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door
de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
Les 5 – Boekdrukkunst
Nadat ze een filmfragment te zien kregen, vertellen de leerlingen vrij over het belang en de voordelen
van de boekdrukkunst. Daarna komt de evolutie van de verschillende druktechnieken aan bod aan de
hand van enkele foto’s en omschrijvingen.
Les 6 – Je bloeddruk voelen
Bij de start van deze les ervaren de leerlingen stress door een onaangekondigde toets over niet-geziene
leerstof. Daarna leren ze meer over stress tijdens hoekenwerk. Op het einde van de les voeren ze enkele
ontspanningsoefeningen uit.
Les 7 – Drukte op de weg
De leerlingen verkennen de drukke en/of gevaarlijke plaatsen in de ruimere schoolomgeving. Ze
bekijken de oorzaken van files en bedenken één of meer oplossingen. Ze sommen ook enkele voor- en
nadelen van de auto, het openbaar vervoer en de fiets op en kiezen daarbij het juiste vervoersmiddel
per situatie. Op het einde van de les worden nog enkele andere gevolgen van drukte op de weg
besproken.
Les 8 – Weerbaarheid
De leerlingen leren dat iedereen anders is en dat anders zijn mag. Ze leren ook drie verschillende
manieren kennen om op druk van andere mensen te reageren, waarbij er één goede manier is. Daarna
krijgen ze tips over hoe ze zich op een correcte manier weerbaar kunnen opstellen. Dat oefenen ze op
het einde van de les in met enkele concrete voorbeelden.
Les 9 – Afdrukken
De leerlingen bekijken sporen die dieven achterlaten. Ze vergelijken verschillende vingerafdrukken en
ontdekken op die manier patronen. Daarna bekijken ze welke materialen een onderzoeker nodig heeft
om vingerafdrukken zichtbaar te maken. Tot slot komen ze nog meer te weten over het beroep van
forensisch onderzoeker.
Samenvatting
Als instap van deze les wordt teruggekeken naar les 1: de leerlingen gaan na welke vragen al
beantwoord zijn en controleren of wat ze al wisten correct is. Daarna overlopen ze de leerstof nog een
keer aan de hand van enkele stellingen. Met de verworven en opgefriste leerstof spelen ze dan een
gezelsschapsspel.
Verhaal – Ik ben er ook nog! (Rien Broere)
In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp
van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de
personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Lees
je het bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de
geschikte plaats.