Druk druk druk themaschrift WO Op verkenning - Op verkenning
  • Op verkenning
  • Minecraft
    • Minecraft Frozen Worlds
    • Minecraft Peace Builders
  • Verken | de thema's
    • Leerjaar 1
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
    • Gratis lesmateriaal
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
    • Doelenzoeker
  • Verkenpakket
  • Contact
    • Referentiescholen
Webshop
  • Op verkenning
  • Minecraft
  • Verken | de thema's
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
  • Verkenpakket
  • Contact
Van In
  1. Op verkenning
  2. Verken | de thema's
  3. Leerjaar 4
  4. Druk druk druk

Druk druk druk

voor het vierde leerjaar

Verken het thema Druk, druk, druk

Neem een kijkje naar de inhoud van het lesmateriaal. 


bestelknop druk druk



Lessenoverzicht thema Druk, druk, druk

Les 1 – Ga je mee op verkenning?

De leerlingen brainstormen: waarover zou het thema kunnen gaan? Daarna bekijken ze acht afbeeldingen, één afbeelding per les die volgt. Ze schrijven op wat ze denken te zien op de prent, wat ze er al over weten en wat ze er graag nog meer over willen weten.

Les 2 – Luchtdruk

Aan de hand van vijf klassikale proeven ontdekken de leerlingen enkele eigenschappen van lucht. Daarna gaan ze in een hoekenwerk zelf aan de slag met enkele proefjes waarbij lucht drukt. Tot slot bekijken ze nog enkele toepassingen van luchtdruk.

Les 3 – Waterdruk

Aan de hand van vijf klassikale proeven ervaren de leerlingen de zwaartekracht versus de druk van water op enkele voorwerpen en gaan ze op zoek naar de elementen die bepalen of een voorwerp drijft, zinkt of zweeft. Tot slot maken ze nog enkele opdrachten om na te gaan of ze de leerstof voldoende onder de knie hebben.

Les 4 – Druk van voorwerpen

Aan de hand van een foto wordt eerst een gesprek gevoerd. De leerlingen onderzoeken dan via klassikale proeven de druk die voorwerpen uitoefenen en hoe de positie van die voorwerpen daarbij een rol speelt. Daarna bekijken ze enkele vormen die een stevige constructie vormen. Tot slot maken ze zelf een papieren brug, die ze nadien ook testen en evalueren. Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.

Les 5 – Boekdrukkunst

Nadat ze een filmfragment te zien kregen, vertellen de leerlingen vrij over het belang en de voordelen van de boekdrukkunst. Daarna komt de evolutie van de verschillende druktechnieken aan bod aan de hand van enkele foto’s en omschrijvingen.

Les 6 – Je bloeddruk voelen

Bij de start van deze les ervaren de leerlingen stress door een onaangekondigde toets over niet-geziene leerstof. Daarna leren ze meer over stress tijdens hoekenwerk. Op het einde van de les voeren ze enkele ontspanningsoefeningen uit.

Les 7 – Drukte op de weg

De leerlingen verkennen de drukke en/of gevaarlijke plaatsen in de ruimere schoolomgeving. Ze bekijken de oorzaken van files en bedenken één of meer oplossingen. Ze sommen ook enkele voor- en nadelen van de auto, het openbaar vervoer en de fiets op en kiezen daarbij het juiste vervoersmiddel per situatie. Op het einde van de les worden nog enkele andere gevolgen van drukte op de weg besproken.

Les 8 – Weerbaarheid

De leerlingen leren dat iedereen anders is en dat anders zijn mag. Ze leren ook drie verschillende manieren kennen om op druk van andere mensen te reageren, waarbij er één goede manier is. Daarna krijgen ze tips over hoe ze zich op een correcte manier weerbaar kunnen opstellen. Dat oefenen ze op het einde van de les in met enkele concrete voorbeelden.

Les 9 – Afdrukken

De leerlingen bekijken sporen die dieven achterlaten. Ze vergelijken verschillende vingerafdrukken en ontdekken op die manier patronen. Daarna bekijken ze welke materialen een onderzoeker nodig heeft om vingerafdrukken zichtbaar te maken. Tot slot komen ze nog meer te weten over het beroep van forensisch onderzoeker.

Samenvatting

Als instap van deze les wordt teruggekeken naar les 1: de leerlingen gaan na welke vragen al beantwoord zijn en controleren of wat ze al wisten correct is. Daarna overlopen ze de leerstof nog een keer aan de hand van enkele stellingen. Met de verworven en opgefriste leerstof spelen ze dan een gezelsschapsspel.

Verhaal – Ik ben er ook nog! (Rien Broere)

In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Lees je het bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de geschikte plaats.

Materiaal

  • Themaschrift van 16 bladzijden
  • De lessen uit het themaschrift benaderen het thema vanuit verschillende boeiende zichtpunten
  • 'Ga je mee?' neemt je mee op verkenning vanaf les 1
  • 'Terugblik' overloopt de hele verkenningstocht als laatste les
  • Een verhaaltje/gedicht om af te sluiten
  • Aandacht voor leren leren
  • Oefeningen op bingel

Methode inkijken

Benieuwd naar het materiaal van Op verkenning? Vraag dan de zichtzending aan voor je school en/of leerjaar.

Zichtzending aanvragen >>

Persoonlijke voorstelling

Vraag een persoonlijke introductie van Op verkenning op school via één van onze educatief adviseurs.

Contacteer je adviseur

Bestel Op verkenning

Ga aan de slag met de Op verkenning thema's.


Bestel Op verkenning
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookies
  • Contact

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer