Feest je mee? themaschrift WO Op verkenning - Op verkenning
  • Op verkenning
  • Minecraft
    • Minecraft Frozen Worlds
    • Minecraft Peace Builders
  • Verken | de thema's
    • Leerjaar 1
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
    • Gratis lesmateriaal
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
    • Doelenzoeker
  • Verkenpakket
  • Contact
    • Referentiescholen
Webshop
  • Op verkenning
  • Minecraft
  • Verken | de thema's
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
  • Verkenpakket
  • Contact
Van In
  1. Op verkenning
  2. Verken | de thema's
  3. Leerjaar 4
  4. Feest je mee?

Feest je mee

voor het vierde leerjaar

Verken het thema Feest je mee?

Neem een kijkje naar de inhoud van het lesmateriaal. 


bestelknop feest je mee

Lessenoverzicht thema Feest je mee?

LES 1: Ga je mee op verkenning?

De leerlingen krijgen 25 quizvragen voorgeschoteld die ze als klasgroep allemaal proberen te beantwoorden. Daarna krijgen ze een zoekprent te zien waarop ze minstens 30 verstopte feestafbeeldingen ontdekken. En op het einde onderzoeken ze wie er net als zij op 7 april of 28 mei geboren werd.

LES 2: Nieuwsuikerdriecarnaweenfeest

Aan de hand van filmfragmenten en foto’s maken de leerlingen kennis met allerlei feesten. Enerzijds ervaren ze dat veel symbolen bij heel wat feesten terugkomen. En anderzijds maken ze kennis met allerlei specifieke gebruiken en gewoontes. Ten slotte beseffen ze dat de Vlaamse Gemeenschap heel wat symbolen heeft, zoals: de Vlaamse Leeuw, de IJzertoren, de Vlaamse feestdag en het logo van de Vlaamse Gemeenschap.

LES 3: Calendar calendrier calendario

In deze les is het de bedoeling dat leerlingen datums van feesten op kalenders kunnen situeren. Op het einde van de les moet het bovendien mogelijk zijn om de tijd tussen twee gebeurtenissen te berekenen. Leerlingen ervaren dat hun tijdsbesteding verschilt van die van hun grootouders en van leeftijdsgenoten op andere plaatsen in de wereld.

LES 4: Mijn verdagdagsfeest

Deze les start met het bedenken van nieuwe feestideeën. In een latere fase kunnen die ideeën in concrete acties worden omgezet. De leerlingen berekenen hoeveel dagen ze al op onze aardbol rondlopen. Gekoppeld aan die feestideeën gaan ze na hoeveel tijd er in de voorbereiding en het opruimen van zo’n feest kruipt. Ze leren hun tijd inschatten. Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest. Lessenoverzicht 5

LES 5: Meringue(s) (s)maken

Tijdens deze les wordt er gebakken. De leerlingen weten waar ingrediënten voor dienen en ze kennen de namen van de bakgereedschappen. De leerlingen werken hygiënisch en ze werken samen. Het resultaat is schuimgebakjes (meringue).

LES 6: Foor in ’t dorp

De leerlingen ontdekken dat de kermis het landschap tijdelijk verandert. Ze maken kennis met het beroep van foorreizigers en leven zich in hun leven in. Ze nemen hun klasstoel mee naar buiten, gaan erop zitten en bekijken het landschap in de buurt van de school. Ze bestuderen het aan de hand van de wie-, wat-, waar- en waaromvragen.

LES 7: Een gevoelig zaakje

In deze les ligt het accent op sociale vaardigheden en gevoelens. De leerlingen beluisteren twee verhalen en geven visueel aan hoe boos, blij, verdrietig of jaloers ze zich erbij voelen; ze maken een gevoelsspiegel. Ze vergelijken hun voorstelling met die van hun klasgenoten. Op het einde van de les fotograferen ze elkaars gelaatsuitdrukkingen.

LES 8: Ons leven een toneelstuk?

De leerlingen ervaren dat elk gezin er anders uitziet: nieuw samengestelde gezinnen, eenoudergezinnen, holebigezinnen … Ze beseffen bovendien dat elk mens lid is van heel wat groepen: jeugdbewegingen, klassen, sportverenigingen, muziekscholen … Ze tonen zowel bij de gezinssamenstellingen als bij de lidmaatschappen respect voor anderen.

LES 9: Bewegen, een feest

De leerlingen beseffen dat er niet enkel een voedingsdriehoek, maar ook een bewegingsdriehoek bestaat. Ze evalueren hun eigen bewegingsmodel.

SAMENVATTING

De leerlingen overlopen de leerstof nog een keer. Ze staan stil bij dingen die erg interessant, moeilijk of boeiend waren. Ze achterhalen wat er is blijven hangen en waar nog wat extra aandacht voor nodig is. Leren leren? Dat doe ik zo! De leerlingen laten een volwassene oordelen over hun leren-leren-capaciteiten. Ze proberen bovendien de inhoud van het themaschrift aan die volwassene over te brengen.

VERHAAL - Wat een feest! (Rien Broere)

In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Laat je de leerlingen het vooraf thuis lezen? Lees je het in de klas? Bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de geschikte plaats.

Materiaal

  • Themaschrift van 16 bladzijden
  • De lessen uit het themaschrift benaderen het thema vanuit verschillende boeiende zichtpunten
  • 'Ga je mee?' neemt je mee op verkenning vanaf les 1
  • 'Terugblik' overloopt de hele verkenningstocht als laatste les
  • Een verhaaltje/gedicht om af te sluiten
  • Aandacht voor leren leren
  • Oefeningen op bingel

Methode inkijken

Benieuwd naar het materiaal van Op verkenning? Vraag dan de zichtzending aan voor je school en/of leerjaar.

Zichtzending aanvragen >>

Persoonlijke voorstelling

Vraag een persoonlijke introductie van Op verkenning op school via één van onze educatief adviseurs.

Contacteer je adviseur

Bestel Op verkenning

Ga aan de slag met de Op verkenning thema's.


Bestel Op verkenning
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookies
  • Contact

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer