Welkom themaschrift WO Op verkenning - Op verkenning
  • Op verkenning
  • Minecraft
    • Minecraft Frozen Worlds
    • Minecraft Peace Builders
  • Verken | de thema's
    • Leerjaar 1
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
    • Gratis lesmateriaal
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
    • Doelenzoeker
  • Verkenpakket
  • Contact
    • Referentiescholen
Webshop
  • Op verkenning
  • Minecraft
  • Verken | de thema's
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
  • Verkenpakket
  • Contact
Van In
  1. Op verkenning
  2. Verken | de thema's
  3. Leerjaar 4
  4. Welkom

Noodoproep

voor het vierde leerjaar

Verken het thema Noodoproep

Neem een kijkje naar de inhoud van het lesmateriaal. 


bestelknop noodoproep


Lessenoverzicht thema Noodoproep

LES 1 – Ga je mee op verkenning?

De leerlingen linken negen geluiden aan de inhoud van het nieuwe themaschrift. Ze opperen vragen, maken bedenkingen en schatten in wat ze van het thema ‘Noodoproep’ mogen verwachten. Bovendien krijgen ze een ‘noodoproep-joker’ die ze in geval van nood tijdens dit thema mogen inzetten.

LES 2 – Ben jij een kind in nood?

De leerlingen maken kennis met de kinderrechten en kunnen die interpreteren. Ze beseffen dat ze, als kind, niet enkel rechten maar ook plichten hebben. Zo leren ze – in het kader van ‘noodoproep’ – de klas te evacueren. Dat doet hen beseffen dat afspraken maken vaak een noodzaak is.

LES 3 – Pik jij alle picto’s op?

De leerlingen beseffen aan welke eigenschappen goede pictogrammen moeten voldoen. Zo kunnen ze zowel de inhoud van een telefoongesprek als van een sms in pictogrammen omzetten. In tweede instantie maken ze kennis met het openbaar vervoer en met mogelijkheden om via apps of het internet routes uit te stippelen. Ten slotte realiseren ze zich dat voorzorgen nemen de kans op ongevallen aanzienlijk vermindert.

LES 4 – Doolhoven, metro’s en routeplanners

De leerlingen leren evacuatieroutes in onbekende omgevingen interpreteren en gebruiken. Ze stippelen routes tussen twee plaatsen uit en berekenen de afstand. Het lukt hen op het einde van de les om de route tussen twee punten in hun gemeente te beschrijven. Dat oefenen ze met behulp van enkele tablets waarmee ze een route filmen die ze nadien omzetten op een tweedimensionaal plan. 

LES 5 – Eén-één-twee

In deze les leren de leerlingen een sketchnotepagina en een infografiek uitleggen. Ze leren het verschil tussen lichamelijke en emotionele nood, ze leren een noodnummer in een smartphone opslaan en spelen een fictieve noodoproep na. Tijdens de verwerkingsfase leren ze ook welke klussen ze thuis en op school alleen kunnen klaren. Ze leren inschatten hoe zelfstandig ze al zijn. Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.

LES 6 – Ik ben zo bij u.

De klas bezoekt een hulpdienst: een brandweerkazerne, een ziekenhuis, een woonzorgcentrum … Ofwel nodig je een hulpverlener in de klas uit. De les wordt afgesloten met het inzicht dat ons land (onze sociale zekerheid) veel onderneemt om zowel zieken, gehandicapten, werklozen als bejaarden te ondersteunen.

LES 7 – Nødsituation – emergencia – حالة طوارئ

De leerlingen maken hoorspelen van noodoproepen. Ze maken kennis met noodoproepen in andere landen en andere talen. En ze leren wat de eigenschappen zijn waaraan een noodoproep moet voldoen. De leerlingen maken daarnaast kennis met psychische noodgevallen. Niet enkel ons lichaam kan pijn doen, ook onze geest.

LES 8 – Vandaag drones, morgen …?

Een stukje geschiedenis. De leerlingen vergelijken ziekenwagens, stethoscopen, thermometers en drones van nu met die van vroeger. Hoe zijn ze geëvolueerd? Wat kan er nu wat vroeger niet kon? En wie maakt die nieuwe toestellen? Ze maken ook kennis met de Ambulance Drone, een hypermodern toestel van de Gentse Universiteit.

LES 9 – Toen mijn opa nog een broekje was.

Deze les sluit nauw aan bij les 8. Leerlingen merken hier op dat al die evoluties van objecten, toestellen, meningen, structuren en gebruiken hun leven doen veranderen. Ze leven anders dan hun ouders en grootouders. Brongebruik komt hier bovendien opnieuw aan de orde.

SAMENVATTING

De leerlingen leren hoofdzaken van bijzaken onderscheiden. Ze vragen uitleg over dingen die ze nog niet goed begrepen. En ze vatten de leerstof van het themaschrift op twee pagina’s samen.

VERHAAL – SOS (Rien Broere)

In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Lees je het bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de geschikte plaats.


Materiaal

  • Themaschrift van 16 bladzijden
  • De lessen uit het themaschrift benaderen het thema vanuit verschillende boeiende zichtpunten
  • 'Ga je mee?' neemt je mee op verkenning vanaf les 1
  • 'Terugblik' overloopt de hele verkenningstocht als laatste les
  • Een verhaaltje/gedicht om af te sluiten
  • Aandacht voor leren leren
  • Oefeningen op bingel

Methode inkijken

Benieuwd naar het materiaal van Op verkenning? Vraag dan de zichtzending aan voor je school en/of leerjaar.

Zichtzending aanvragen >>

Persoonlijke voorstelling

Vraag een persoonlijke introductie van Op verkenning op school via één van onze educatief adviseurs.

Contacteer je adviseur

Bestel Op verkenning

Ga aan de slag met de Op verkenning thema's.


Bestel Op verkenning
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookies
  • Contact

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer