Lessenoverzicht thema Welke maat?
LES 1: Ga je mee op verkenning?
In deze opwarmingsles ontdekken de leerlingen dat het woord ‘maat’ in het Nederlands meerdere
betekenissen heeft. Via denken-delen-doen maken ze kennis met de inhoud van het themaschrift.
Bovendien voorspellen de leerlingen op basis van de lestitels waar elke les over zal gaan.
LES 2: Bekers, poppen en gevoelens
Door in groep te handelen, ontdekken de leerlingen niet alleen elkaars karaktereigenschappen, maar
ook die van henzelf. Samen zetten ze in op eigenschappen als: behulpzaamheid, hartelijkheid, respect,
eerlijkheid, geweldloosheid en solidariteit. De leerlingen maken op basis van deze eigenschappen een
erg persoonlijke spiegel van hun persoonlijkheid.
LES 3: Hype, hype, hoera!
De leerlingen maken kennis met het ontstaan van een hype. Ze ontdekken hoe ze zelf reclame kunnen
maken. Verderop komen ze te weten dat verschillende groepen verschillende gewoontes en gebruiken
hebben. In het themaschrift achterhalen ze welke elementen hun consumptiegedrag beïnvloeden.
LES 4: Nelson, Jeanne, Neil en Pablo
Naar wie kijken de leerlingen op? Wie zijn hun grote voorbeelden? Wat zijn de oorzaken van bepaald
gedrag? Waarom kijk ik precies naar die man of vrouw op? Hoe kun je met elkaar omgaan? En hoe
gedraagt een postbode, een onderwijzeres, een directeur, een zwemkampioene of een tuinman zich?
LES 5: Krekels op een stokje
In deze les vergelijken de leerlingen de kleding van hier met kleding en gewoontes in andere delen
van de wereld met elkaar. Ze ontdekken dat ook buiten België verschillende culturele groepen
verschillende waarden en normen hebben. De woorden ‘vooroordelen’ en ‘racisme’ worden uit de
doeken gedaan.
Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door
de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
LES 6: En het muiltje paste …
De leerlingen herkennen bij zichzelf veranderingen. Ze voelen dat ze sterker worden, hun melktanden
zijn grotendeels verdwenen, ze hebben grotere schoenen, langere broeken … Ze maken bovendien
kennis met het verschil tussen voetbalschoenen, dansschoenen en stapschoenen. Ze ontdekken in het
verlengde hiervan dat wetenschap en maatschappij elkaar constant beïnvloeden.
LES 7: Hoeveel kost een trui, Trui?
Te weten komen hoe prijs van een product tot stand komt, spullen op basis van één criterium sorteren,
beseffen dat heel wat spullen volgens hun maat gerangschikt worden ... Het zijn maar enkele van de
vele doelen die in deze les aan bod komen. De les eindigt met het fotograferen van een zelfgekozen
ordening.
LES 8: Een experiment
In deze les ondergaan de leerlingen een klein, eenvoudig sociaal experiment om te achterhalen hoe
groot groepsdruk kan zijn. Zonder het woord te noemen, gaat deze les over conformisme. In hoeverre
pas ik me aan een groep aan om geaccepteerd te worden?
De les start met een spel waarin leerlingen ontdekken hoe vervelend het is om van bepaalde afspraken
niet op de hoogte te zijn.
LES 9: Een newtonpendel
De leerlingen steken in groep de handen uit de mouwen. Ze maken een newtonpendel die echt
werkt. Ze doen dat volgens het pom-tv-principe: probleem, oplossing, maken, testen en verbeteren.
Bovendien leren ze dat er zowel muzikaal als wiskundig best afspraken gemaakt worden over het ijken
van bepaalde maten.
SAMENVATTING
De leerlingen vatten de leerstof samen in acht afbeeldingen. Ze onderzoeken zelf wat hoofd- en
bijzaken zijn.
VERHAAL – Een stoere lafaard (Rien Broere)
In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp
van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de
personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Laat je
de leerlingen het vooraf thuis lezen? Lees je het in de klas? Bij het begin van het thema, tussendoor of
achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de geschikte plaats.