Welke maat? themaschrift WO Op verkenning - Op verkenning
  • Op verkenning
  • Extra
    • Stap voor Stap
    • Strapdag
    • Minecraft Frozen Worlds
  • Verken | de thema's
    • Leerjaar 1
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
    • Gratis lesmateriaal
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
    • Doelenzoeker
  • Verkenpakket
  • Contact
    • Referentiescholen
Webshop
  • Op verkenning
  • Extra
  • Verken | de thema's
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
  • Verkenpakket
  • Contact
Van In
  1. Op verkenning
  2. Verken | de thema's
  3. Leerjaar 4
  4. Welke maat?

Welke maat?

voor het vierde leerjaar

Verken het thema Welke maat?

Neem een kijkje naar de inhoud van het lesmateriaal. 


Bestelknop Welke maat?



Lessenoverzicht thema Welke maat?

LES 1: Ga je mee op verkenning?

In deze opwarmingsles ontdekken de leerlingen dat het woord ‘maat’ in het Nederlands meerdere betekenissen heeft. Via denken-delen-doen maken ze kennis met de inhoud van het themaschrift. Bovendien voorspellen de leerlingen op basis van de lestitels waar elke les over zal gaan.

LES 2: Bekers, poppen en gevoelens

Door in groep te handelen, ontdekken de leerlingen niet alleen elkaars karaktereigenschappen, maar ook die van henzelf. Samen zetten ze in op eigenschappen als: behulpzaamheid, hartelijkheid, respect, eerlijkheid, geweldloosheid en solidariteit. De leerlingen maken op basis van deze eigenschappen een erg persoonlijke spiegel van hun persoonlijkheid.

LES 3: Hype, hype, hoera!

De leerlingen maken kennis met het ontstaan van een hype. Ze ontdekken hoe ze zelf reclame kunnen maken. Verderop komen ze te weten dat verschillende groepen verschillende gewoontes en gebruiken hebben. In het themaschrift achterhalen ze welke elementen hun consumptiegedrag beïnvloeden.

LES 4: Nelson, Jeanne, Neil en Pablo

Naar wie kijken de leerlingen op? Wie zijn hun grote voorbeelden? Wat zijn de oorzaken van bepaald gedrag? Waarom kijk ik precies naar die man of vrouw op? Hoe kun je met elkaar omgaan? En hoe gedraagt een postbode, een onderwijzeres, een directeur, een zwemkampioene of een tuinman zich?

LES 5: Krekels op een stokje

In deze les vergelijken de leerlingen de kleding van hier met kleding en gewoontes in andere delen van de wereld met elkaar. Ze ontdekken dat ook buiten België verschillende culturele groepen verschillende waarden en normen hebben. De woorden ‘vooroordelen’ en ‘racisme’ worden uit de doeken gedaan. Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.

LES 6: En het muiltje paste …

De leerlingen herkennen bij zichzelf veranderingen. Ze voelen dat ze sterker worden, hun melktanden zijn grotendeels verdwenen, ze hebben grotere schoenen, langere broeken … Ze maken bovendien kennis met het verschil tussen voetbalschoenen, dansschoenen en stapschoenen. Ze ontdekken in het verlengde hiervan dat wetenschap en maatschappij elkaar constant beïnvloeden.

LES 7: Hoeveel kost een trui, Trui?

Te weten komen hoe prijs van een product tot stand komt, spullen op basis van één criterium sorteren, beseffen dat heel wat spullen volgens hun maat gerangschikt worden ... Het zijn maar enkele van de vele doelen die in deze les aan bod komen. De les eindigt met het fotograferen van een zelfgekozen ordening.

LES 8: Een experiment

In deze les ondergaan de leerlingen een klein, eenvoudig sociaal experiment om te achterhalen hoe groot groepsdruk kan zijn. Zonder het woord te noemen, gaat deze les over conformisme. In hoeverre pas ik me aan een groep aan om geaccepteerd te worden? De les start met een spel waarin leerlingen ontdekken hoe vervelend het is om van bepaalde afspraken niet op de hoogte te zijn. LES 9: Een newtonpendel De leerlingen steken in groep de handen uit de mouwen. Ze maken een newtonpendel die echt werkt. Ze doen dat volgens het pom-tv-principe: probleem, oplossing, maken, testen en verbeteren. Bovendien leren ze dat er zowel muzikaal als wiskundig best afspraken gemaakt worden over het ijken van bepaalde maten.

SAMENVATTING

De leerlingen vatten de leerstof samen in acht afbeeldingen. Ze onderzoeken zelf wat hoofd- en bijzaken zijn.

VERHAAL – Een stoere lafaard (Rien Broere)

In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Laat je de leerlingen het vooraf thuis lezen? Lees je het in de klas? Bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de geschikte plaats.

Materiaal

  • Themaschrift van 16 bladzijden
  • De lessen uit het themaschrift benaderen het thema vanuit verschillende boeiende zichtpunten
  • 'Ga je mee?' neemt je mee op verkenning vanaf les 1
  • 'Terugblik' overloopt de hele verkenningstocht als laatste les
  • Een verhaaltje/gedicht om af te sluiten
  • Aandacht voor leren leren
  • Oefeningen op bingel

Methode inkijken

Benieuwd naar het materiaal van Op verkenning? Vraag dan de zichtzending aan voor je school en/of leerjaar.

Zichtzending aanvragen >>

Persoonlijke voorstelling

Vraag een persoonlijke introductie van Op verkenning op school via één van onze educatief adviseurs.

Contacteer je adviseur

Bestel Op verkenning

Ga aan de slag met de Op verkenning thema's.


Bestel Op verkenning
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookies
  • Contact

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer