Met wie spreek ik? themaschrift WO Op verkenning - Op verkenning
  • Op verkenning
  • Minecraft
    • Minecraft Frozen Worlds
    • Minecraft Peace Builders
  • Verken | de thema's
    • Leerjaar 1
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
    • Gratis lesmateriaal
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
    • Doelenzoeker
  • Verkenpakket
  • Contact
    • Referentiescholen
Webshop
  • Op verkenning
  • Minecraft
  • Verken | de thema's
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
  • Verkenpakket
  • Contact
Van In
  1. Op verkenning
  2. Verken | de thema's
  3. Leerjaar 4
  4. Met wie spreek ik?

Met wie spreek ik

voor het vierde leerjaar

Verken het thema Met wie spreek ik?

Neem een kijkje naar de inhoud van het lesmateriaal. 


bestelknop met wie spreek ik

Lessenoverzicht thema Met wie spreek ik?

LES 1: Ga je mee op verkenning?

De leerlingen maken kennis met de inhoud en de vorm van het thema. Ze spreken hun verwachtingen uit en tonen hun voorkennis. Ze laten zich door de leerkracht warm maken voor ‘Met wie spreek ik?’

LES 2: Een probleem? We lossen het op!

De leerlingen bekijken een film over de Baron 1898, een recente attractie in de Efteling. Ze achterhalen bovendien waaraan scharnieren, fleecetruien en smartphones moeten voldoen om goed te zijn. Van kartonnen dozen maken de leerlingen poppenkasten volgens de vijf stappen van het technisch proces: het probleem formuleren, de oplossing zoeken, maken, testen en verbeteren. In deze les komen stap 1 en stap 2 van het proces aan bod.

LES 3: Actie!

De leerlingen maken de poppenkast. Ze nemen ze in gebruik en testen hun product om zo nodig bij te kunnen sturen. Hopelijk genieten ze van het gebruik van hun poppenkast. Met wie spreek ik? Letterlijk: met twee poppen.

LES 4: Ik communiceer weer.

De leerlingen experimenteren in communicatiestands. Ze versturen een e-mail, lezen een stuk van de krant, werken met een megafoon en met een digibord, telefoneren met iemand en stellen een sms op. Ze beseffen dat deze communicatiemiddelen hulpmiddelen zijn en sorteren ze volgens de periode waarin ze ontstonden. Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.

LES 5: Van het een komt het ander.

De leerlingen stellen hun eigen levenslijn op en die van hun ouders (en grootouders). Bovendien plaatsen ze communicatiemiddelen op een eeuwenband. Deze les kun je als bordles geven. De hele structuur zit in het bordboek vervat.

LES 6: De apps van mijn paps

De leerlingen ontdekken de voor- en nadelen van een smartphone. Begrippen als sms, verslaving, apps en gezondheid komen aan bod. De leerlingen achterhalen dat gebruiksvoorwerpen vaak grote evoluties doormaken.

LES 7: Sociale media

Via Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram ontdekken de leerlingen de sociale media. Ze ontdekken ook hoe sociaal die media zijn, wat de voor- en nadelen zijn en hoe ze er op een verstandige manier mee om kunnen gaan. Om de les te starten, nemen ze bij volwassenen een enquête af.

LES 8: Digitaal kabaal

De leerlingen zien een film. Ze analyseren de film en spelen hem na. Deze les gaat over hoe we op een verstandige manier met elkaar kunnen communiceren, zowel digitaal als in de dagelijkse omgang. Wat zijn de ongeschreven beleefdheidsregels en hoe passen we die toe?

LES 9: Ik ben wereldwijs.

De leerlingen leren googelen. Ze gaan in groep op zoek naar een affiche die ergens in de buurt van de school hangt. Vragen en opgezochte antwoorden leiden naar die plek. Lukt het hen?

VERHAAL - Van kwaad naar erger

In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Laat je de leerlingen het vooraf thuis lezen? Lees je het in de klas? Bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de geschikte plaats.


Materiaal

  • Themaschrift van 16 bladzijden
  • De lessen uit het themaschrift benaderen het thema vanuit verschillende boeiende zichtpunten
  • 'Ga je mee?' neemt je mee op verkenning vanaf les 1
  • 'Terugblik' overloopt de hele verkenningstocht als laatste les
  • Een verhaaltje/gedicht om af te sluiten
  • Aandacht voor leren leren
  • Oefeningen op bingel

Methode inkijken

Benieuwd naar het materiaal van Op verkenning? Vraag dan de zichtzending aan voor je school en/of leerjaar.

Zichtzending aanvragen >>

Persoonlijke voorstelling

Vraag een persoonlijke introductie van Op verkenning op school via één van onze educatief adviseurs.

Contacteer je adviseur

Bestel Op verkenning

Ga aan de slag met de Op verkenning thema's.


Bestel Op verkenning
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookies
  • Contact

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer