Lessenoverzicht thema Met wie spreek ik?
LES 1: Ga je mee op verkenning?
De leerlingen maken kennis met de inhoud en de vorm van het thema. Ze spreken hun verwachtingen
uit en tonen hun voorkennis. Ze laten zich door de leerkracht warm maken voor ‘Met wie spreek ik?’
LES 2: Een probleem? We lossen het op!
De leerlingen bekijken een film over de Baron 1898, een recente attractie in de Efteling. Ze achterhalen
bovendien waaraan scharnieren, fleecetruien en smartphones moeten voldoen om goed te zijn.
Van kartonnen dozen maken de leerlingen poppenkasten volgens de vijf stappen van het technisch
proces: het probleem formuleren, de oplossing zoeken, maken, testen en verbeteren. In deze les komen
stap 1 en stap 2 van het proces aan bod.
LES 3: Actie!
De leerlingen maken de poppenkast. Ze nemen ze in gebruik en testen hun product om zo nodig bij te
kunnen sturen. Hopelijk genieten ze van het gebruik van hun poppenkast.
Met wie spreek ik? Letterlijk: met twee poppen.
LES 4: Ik communiceer weer.
De leerlingen experimenteren in communicatiestands. Ze versturen een e-mail, lezen een stuk van de
krant, werken met een megafoon en met een digibord, telefoneren met iemand en stellen een sms
op. Ze beseffen dat deze communicatiemiddelen hulpmiddelen zijn en sorteren ze volgens de periode
waarin ze ontstonden.
Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door
de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
LES 5: Van het een komt het ander.
De leerlingen stellen hun eigen levenslijn op en die van hun ouders (en grootouders). Bovendien
plaatsen ze communicatiemiddelen op een eeuwenband. Deze les kun je als bordles geven. De hele
structuur zit in het bordboek vervat.
LES 6: De apps van mijn paps
De leerlingen ontdekken de voor- en nadelen van een smartphone. Begrippen als sms, verslaving,
apps en gezondheid komen aan bod. De leerlingen achterhalen dat gebruiksvoorwerpen vaak grote
evoluties doormaken.
LES 7: Sociale media
Via Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram ontdekken de leerlingen de sociale media. Ze ontdekken
ook hoe sociaal die media zijn, wat de voor- en nadelen zijn en hoe ze er op een verstandige manier
mee om kunnen gaan. Om de les te starten, nemen ze bij volwassenen een enquête af.
LES 8: Digitaal kabaal
De leerlingen zien een film. Ze analyseren de film en spelen hem na. Deze les gaat over hoe we op een
verstandige manier met elkaar kunnen communiceren, zowel digitaal als in de dagelijkse omgang. Wat
zijn de ongeschreven beleefdheidsregels en hoe passen we die toe?
LES 9: Ik ben wereldwijs.
De leerlingen leren googelen. Ze gaan in groep op zoek naar een affiche die ergens in de buurt van de
school hangt. Vragen en opgezochte antwoorden leiden naar die plek. Lukt het hen?
VERHAAL - Van kwaad naar erger
In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp
van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de
personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Laat je
de leerlingen het vooraf thuis lezen? Lees je het in de klas? Bij het begin van het thema, tussendoor of
achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de geschikte plaats.