Lessenoverzicht thema Zomertijd
LES 1: Ga je mee op verkenning?
In deze les ontdekken de leerlingen waar het thema ‘Zomertijd’ over gaat. Ze vertellen aan de
leerkracht en aan de klasgroep wat ze erover weten en wat ze nog graag zouden leren. De les eindigt
met enkele filosofische vragen over ‘Zomertijd’.
LES 2: Een weerstation bouwen
Om het weer van de komende periode te meten, maken de leerlingen eigen pluviometers,
anemometers en windmeters. Niet aan de hand van een uitgeschreven stappenplan, maar op basis van
‘trial and error’. Met de vijf stappen van een technisch schema in het achterhoofd bedenken ze, maken
ze en sturen ze bij.
LES 3: Vandaag een keer geen weer
De leerlingen ontdekken hoe een professioneel weerbericht voorbereid wordt. Ze maken kennis met
de vijf weerselementen, met de meettoestellen en met de eenheden waarin genoteerd wordt. Ze leren
bovendien dat infografieken de bronnen van de toekomst zijn en achterhalen hoe je ze kunt lezen.
LES 4: Moe reist, toerisme!
In een eerste fase ontdekken de leerlingen dat een locatie industrieel, toeristisch, landelijk of stedelijk
kan zijn. In een tweede fase maken ze aan de hand van concrete voorbeelden kennis met de specifieke
kenmerken van deze locaties. En in een derde fase leren ze met een lijnschaal werken.
Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door
de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
LES 5: Berenjagen of koraalrifduiken?
Nadat ze hebben nagegaan wat haalbaar en betaalbaar is, plannen de leerlingen een echte uitstap:
naar een speeltuin, museum, provinciaal domein, kinderboerderij … Ze checken uurtabellen,
controleren vervoersschema’s en analyseren openingsuren. Na het effectief maken van de uitstap,
evalueren ze die in de vorm van een zelfgemaakte infografiek.
LES 6: Van bed tot wereldbol
De leerlingen beseffen in deze les dat ze niet enkel in een dorp en een gemeente, maar ook in
een provincie, een land, een werelddeel … wonen. Ook maken ze plannen om hun speelplaats te
vernieuwen. Tijdens leerlingenraden en bij de directie verdedigen ze hun voorstellen.
LES 7: Elkanders kalenders
Naast het aflezen van klokken en allerlei kalenders, leren de leerlingen de tijd tussen twee
gebeurtenissen berekenen. Ze berekenen hoelang ze al leven en maken kennis met begrippen als
zonsopgang, schrikkelmaand, weeknummer en scheurkalender.
LES 8: 11 juli & 21 juli
In deze les komen zowel de Vlaamse als de Belgische erkende symbolen aan bod: volksliederen,
vlaggen, feestdagen … De leerlingen maken kennis met de ontstaansgeschiedenis van België en
Vlaanderen en leren verbanden leggen tussen verleden, heden en toekomst.
LES 9: In de natuur ben ik in mijn element.
De bovenste helft van een eierkarton wordt gevuld met materialen uit de ene biotoop. De onderste
helft wordt gevuld met materialen uit een andere biotoop. De leerlingen observeren en vergelijken.
Bovendien ontdekken ze hoe planten en dieren zich aan hun leefomgeving aanpassen.
SAMENVATTING
In deze les komen leerinhouden (zowel kennis, inzicht, vaardigheden als attitudes) op een speelse
manier nogmaals aan bod. De leerlingen leren hoe ze de essentie kunnen vatten.
VERHAAL - Tegenwind (Rien Broere)
In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp
van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de
personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Lees
je het bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de
geschikte plaats.