Lessenoverzicht thema Hightech
LES 1 – Ga je mee op verkenning?
Deze les is een verkenningsles. De leerlingen verkennen het themaschrift en staan een eerste keer stil bij de begrippen ‘ontdekken’ en uitvinden’.
LES 2 – Opmerkelijke ruimtevaart!
In deze les krijgen de leerlingen een kijk op het ontstaan van de ruimtevaart. We stippen enkele belangrijke gebeurtenissen aan. Heel wat alledaagse voorwerpen hebben we te danken aan de ruimtevaart. We staan daar vaak niet meer bij stil. De leerlingen bestuderen enkele voorwerpen. Ze gaan op zoek naar de voordelen van het voorwerp en zoeken de relatie met de ruimtevaart.
LES 3 – Drones veroveren ons luchtruim.
De leerlingen maken kennis met drones en hun toepassingen. Ze gaan na welke voor- en nadelen aan het gebruik van drones verbonden zijn.
LES 4 – Is er een dokter in de zaal?
In deze les staan medische vernieuwingen en uitvindingen centraal. De leerlingen verbinden oude uitvindingen met hun huidige (verbeterde, vernieuwde) tegenhanger en ontdekken zo gelijkenissen en verschillen met het leven vroeger. Daarna gaan de leerlingen zelf op zoek naar een medische innovatie. Ze interviewen iemand die er gebruik van maakt en verzamelen er informatie over.
LES 5 – Van camera obscura tot smartphone
Hoewel de fotografie een vrij recente uitvinding is, ging de ontwikkeling ervan razendsnel. In deze les beginnen we bij de voorloper van de eerste camera: de camera obscura. We proberen er zelf een te bouwen. Daarna bekijken we de geschiedenis van de fotografie en de technische evolutie van de camera. Ten slotte gaan we na wat een foto wel en niet vertelt en staan we even stil bij de voor- en nadelen van de digitale fotografie. Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
LES 6 – Slim en veilig online
Het internet is heel sterk aanwezig in ons dagelijks leven. Sociale media spelen ook in het leven van kinderen een steeds belangrijkere rol. Het vraagt een aantal vaardigheden om je in de online wereld te begeven. In deze les staan we stil bij hoe je je privacy kunt beschermen op het internet. We gaan ook dieper in op hoe foto’s worden gebruikt op het internet en hoe je daar bewust mee kunt omgaan.
LES 7 – Knap gevonden!
Leonardo da Vinci, een bekende schilder, architect, filosoof, beeldhouwer en schrijver, maar ook een ware uitvinder. Tot vandaag gebruiken we een aantal van zijn uitvindingen. De leerlingen treden in zijn voetsporen als uitvinder. Ze vullen het technisch proces aan van probleemstelling tot evaluatie. Ze bouwen de brug van Leonardo da Vinci, waarvan we lang dachten dat ze niet gemaakt kon worden.
LES 8 – Hij doet het!
De leerlingen beoordelen een alledaags gebruiksvoorwerp, de stoel, volgens functie, onderdelen, materialen en evolutie in de tijd. Zo ontdekken ze dat er grote verschillen bestaan tussen de verschillende ontwerpen van een stoel. Tot slot leren ze dat we te veel zitten. En dat is niet zo gezond. Hoe kunnen we dat verbeteren? De leerlingen doen voorstellen.
LES 9 – Een geniale uitvinding
De leerlingen gaan zelf aan de slag als uitvinder! Ze volgen de stappen van het technisch proces en maken zo een eigen prototype.
SAMENVATTING
De leerstof wordt herhaald en afgewerkt. We sluiten het thema af met een spel.
VERHAAL Geniaal (Rien Broere)
In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Lees je het bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de geschikte plaats.