Welkom themaschrift WO Op verkenning - Op verkenning
  • Op verkenning
  • Verken | de thema's
    • Leerjaar 1
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
    • Gratis lesmateriaal
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
    • Doelenzoeker
  • Verkenpakket
  • Contact
    • Referentiescholen
Webshop
  • Op verkenning
  • Verken | de thema's
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
  • Verkenpakket
  • Contact
Van In
  1. Op verkenning
  2. Verken | de thema's
  3. Leerjaar 6
  4. Welkom

Adem vrij

voor het zesde leerjaar

Verken het thema Adem vrij

Neem een kijkje naar de inhoud van het lesmateriaal.  Klik op het themaschrift/de handleiding om het te vergroten en te doorbladeren.  Druk op de esc-knop om terug te keren.


bestelknop adem vrij

Lessenoverzicht thema Adem vrij

LES 1 – Ga je mee op verkenning?

In deze les verkennen de leerlingen het thema aan de hand van prikkelende vragen en opdrachten. Er wordt al een tipje van de sluier gelicht om hen warm te maken voor het thema.

LES 2 – Proeven van lucht

Associaties rond het thema ‘Adem vrij’ brengen ons al gauw bij het onderwerp ‘lucht’. In deze les leren de leerlingen de samenstelling van lucht kennen en gaan ze proefondervindelijk kennismaken met enkele eigenschappen van lucht. De al opgedane kennis uit het vierde leerjaar (zie thema ‘Druk druk druk’) wordt hier verder uitgediept.

LES 3 – Ook dieren ademen.

In de vorige les hebben de leerlingen geleerd dat in lucht onder andere zuurstof aanwezig is. Niet alleen mensen, maar ook dieren hebben zuurstof nodig om te kunnen ademen. De vier ademhalingssystemen waarvan dieren gebruik kunnen maken (longen, kieuwen, buisjes en huid) worden onder de loep genomen en aan enkele voorbeelden gekoppeld. Daarnaast ontdekken de leerlingen dat sommige dieren zelfs van twee ademhalingssystemen gebruikmaken.

LES 4 – Adembenemend

In de vorige les werd al kort verwezen naar ons ademhalingssysteem, de longen. Deze les wordt daar dieper op ingegaan. De leerlingen onderzoeken eerst de eigen ademhaling en komen zo al tot enkele vaststellingen. Verder maken ze ook kennis met de delen van het ademhalingsstelsel van de mens en de betreffende functies. Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.

LES 5 – De bloedsomloop

In deze les leren de leerlingen over de werking van het hart en de bloedsomloop. Ze stellen het verband tussen de ademhaling en de bloedsomloop vast. Heel wat ziekten/klachten zijn gelinkt aan de bloedsomloop. De leerlingen bespreken of je een dokter moeten inschakelen in geval van bepaalde klachten. Ze denken ook na over het belang van bloed geven. Wat betekent het om een bloeddonor te zijn?

LES 6 – Verslaafd

Verslaving. wat betekent dat? De leerlingen zoeken uit waarom mensen verslaafd worden. Welke gevolgen heeft dat voor de gezondheid en het lichaam? Hoe ga je om met ‘verslaving’? Wie begeleidt mensen met een verslaving?

LES 7 – Fit! Fitter! Fitst?

Een evenwichtig menu, water drinken en voldoende beweging houden een mens gezond. Is er voor iedereen een mogelijkheid om een sport te beoefenen? Wat zijn de gevaren van extreem trainen (op jonge leeftijd) en het gebruik van doping?

LES 8 – Ons klimaatakkoord

Deze les gaat over hoe de leerlingen zelf iets kunnen doen om de klimaatverandering tegen te gaan. Ze weten hoe dat aangepakt kan worden (of wordt aangepakt) in hun directe omgeving, in hun land en in de wereld. Ze zijn kritisch en kunnen duidelijk een eigen mening formuleren wanneer een klimaatprobleem aangekaart wordt. Ze voelen zelf hun impact op het klimaat door de eigen ecologische voetafdruk. LES 9 – Op stap Je werkt voor deze les rond zo veel mogelijk sociale vaardigheden. Je brengt de leerlingen in contact met een andere leeftijdsgroep (bejaarden). De les is vooral gericht op ervaringen. Bespreek vooraf met de leerlingen waarom je deze uitstap hebt gepland en wat de bedoeling ervan is. Reflecteer na het bezoek duidelijk met de leerlingen over de ontmoetingen.

SYNTHESELES

De opgedane kennis uit de vorige lessen komt hier nog eens bij elkaar. Naast herhaling ligt de focus hier ook op het vinden van kernwoorden. De les is gebaseerd op twee spelrondes uit de tv-quiz De Slimste Mens ter Wereld, namelijk ‘Open deur’ en ‘Puzzel’.

VERHAAL – De ontsnapping (Rien Broere)

In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Lees je het bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de geschikte plaats.

Op verkenning in het themaschrift

Themaschrift Welkom |  les 1 & 2


Op verkenning in de handleiding

Handleiding Welkom | les 1 & 2



Materiaal

  • Themaschrift van 16 bladzijden
  • De lessen uit het themaschrift benaderen het thema vanuit verschillende boeiende zichtpunten
  • 'Ga je mee?' neemt je mee op verkenning vanaf les 1
  • 'Terugblik' overloopt de hele verkenningstocht als laatste les
  • Een verhaaltje/gedicht om af te sluiten
  • Aandacht voor leren leren
  • Oefeningen op bingel

Methode inkijken

Benieuwd naar het materiaal van Op verkenning? Vraag dan de zichtzending aan voor je school en/of leerjaar.

Zichtzending aanvragen >>

Persoonlijke voorstelling

Vraag een persoonlijke introductie van Op verkenning op school via één van onze educatief adviseurs.

Contacteer je adviseur

Bestel Op verkenning

Ga aan de slag met de Op verkenning thema's.


Bestel Op verkenning
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookies
  • Contact

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer