Lessenoverzicht thema Adem vrij
LES 1 – Ga je mee op verkenning?
In deze les verkennen de leerlingen het thema aan de hand van prikkelende vragen en opdrachten.
Er wordt al een tipje van de sluier gelicht om hen warm te maken voor het thema.
LES 2 – Proeven van lucht
Associaties rond het thema ‘Adem vrij’ brengen ons al gauw bij het onderwerp ‘lucht’. In deze les leren
de leerlingen de samenstelling van lucht kennen en gaan ze proefondervindelijk kennismaken met
enkele eigenschappen van lucht. De al opgedane kennis uit het vierde leerjaar (zie thema ‘Druk druk
druk’) wordt hier verder uitgediept.
LES 3 – Ook dieren ademen.
In de vorige les hebben de leerlingen geleerd dat in lucht onder andere zuurstof aanwezig is.
Niet alleen mensen, maar ook dieren hebben zuurstof nodig om te kunnen ademen. De vier
ademhalingssystemen waarvan dieren gebruik kunnen maken (longen, kieuwen, buisjes en huid)
worden onder de loep genomen en aan enkele voorbeelden gekoppeld. Daarnaast ontdekken de
leerlingen dat sommige dieren zelfs van twee ademhalingssystemen gebruikmaken.
LES 4 – Adembenemend
In de vorige les werd al kort verwezen naar ons ademhalingssysteem, de longen. Deze les wordt daar
dieper op ingegaan. De leerlingen onderzoeken eerst de eigen ademhaling en komen zo al tot enkele
vaststellingen. Verder maken ze ook kennis met de delen van het ademhalingsstelsel van de mens en
de betreffende functies.
Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door
de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
LES 5 – De bloedsomloop
In deze les leren de leerlingen over de werking van het hart en de bloedsomloop. Ze stellen het
verband tussen de ademhaling en de bloedsomloop vast. Heel wat ziekten/klachten zijn gelinkt aan
de bloedsomloop. De leerlingen bespreken of je een dokter moeten inschakelen in geval van bepaalde
klachten. Ze denken ook na over het belang van bloed geven. Wat betekent het om een bloeddonor te
zijn?
LES 6 – Verslaafd
Verslaving. wat betekent dat? De leerlingen zoeken uit waarom mensen verslaafd worden. Welke
gevolgen heeft dat voor de gezondheid en het lichaam? Hoe ga je om met ‘verslaving’? Wie begeleidt
mensen met een verslaving?
LES 7 – Fit! Fitter! Fitst?
Een evenwichtig menu, water drinken en voldoende beweging houden een mens gezond. Is er voor
iedereen een mogelijkheid om een sport te beoefenen? Wat zijn de gevaren van extreem trainen (op
jonge leeftijd) en het gebruik van doping?
LES 8 – Ons klimaatakkoord
Deze les gaat over hoe de leerlingen zelf iets kunnen doen om de klimaatverandering tegen te gaan.
Ze weten hoe dat aangepakt kan worden (of wordt aangepakt) in hun directe omgeving, in hun
land en in de wereld. Ze zijn kritisch en kunnen duidelijk een eigen mening formuleren wanneer
een klimaatprobleem aangekaart wordt. Ze voelen zelf hun impact op het klimaat door de eigen
ecologische voetafdruk.
LES 9 – Op stap
Je werkt voor deze les rond zo veel mogelijk sociale vaardigheden. Je brengt de leerlingen in contact
met een andere leeftijdsgroep (bejaarden). De les is vooral gericht op ervaringen. Bespreek vooraf met
de leerlingen waarom je deze uitstap hebt gepland en wat de bedoeling ervan is. Reflecteer na het
bezoek duidelijk met de leerlingen over de ontmoetingen.
SYNTHESELES
De opgedane kennis uit de vorige lessen komt hier nog eens bij elkaar. Naast herhaling ligt de focus
hier ook op het vinden van kernwoorden. De les is gebaseerd op twee spelrondes uit de tv-quiz De
Slimste Mens ter Wereld, namelijk ‘Open deur’ en ‘Puzzel’.
VERHAAL – De ontsnapping (Rien Broere)
In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp
van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de
personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf. Lees
je het bij het begin van het thema, tussendoor of achteraf? Je kiest zelf het gepaste moment en de
geschikte plaats.