Lessenoverzicht thema Populair
LES 1 – Ga je mee op verkenning?
De leerlingen worden meegenomen op de grootste ontdekkingsreis die ze ooit zullen meemaken: die
van zichzelf, hun lichaam, hun gedachten ... Ze denken een eerste keer na over hoe ze zichzelf zien en
gaan op zoek naar een (voorlopige) omschrijving van ‘puberteit’.
LES 2 – Aan de slag met je talenten (1)
In deze les ontdekken de leerlingen dat talent zowel aangeboren is (natuur) als verder ontwikkeld
kan worden (cultuur). Ze maken kennis met uiteenlopende talenten en denken na over hun eigen en
elkaars talenten.
LES 3 – Aan de slag met je talenten (2)
De leerlingen krijgen de opdracht om met een van hun talenten aan de slag te gaan. Ze krijgen
daarvoor ongeveer een week de tijd. Daarna stellen ze in groep voor hoe ze dat aangepakt hebben en
wat het resultaat was.
LES 4 – De ‘big five’ van je persoonlijkheid
In deze les leren de leerlingen meer over hun persoonlijkheid. Ze maken kennis met de ‘big five’ zoals
die gebruikt wordt in de psychologie. Aan de hand van een test leren ze zichzelf beter kennen.
Dit overzicht geeft de kern van alle lessen weer. Het laat je toe snel te beoordelen of je de door
de auteurs gekozen volgorde van de lessen wilt aanhouden of een andere volgorde verkiest.
LES 5 – Hoera, een m/v?
In deze les leren de leerlingen dat sommige zaken (hobby’s, beroepen, gedrag ...) als typisch mannelijk
of vrouwelijk worden beschouwd in onze maatschappij. Ze staan stil bij hun eigen mening over wat
typisch mannelijk of vrouwelijk is.
LES 6 – EHBP (Eerste Hulp Bij Puberteit)
Deze les gaat over de puberteit: wat gebeurt er met je lichaam en je geest in die woelige periode?
LES 7 – Over verliefd zijn, seks en zo
In deze les wordt ingezoomd op relaties in het algemeen, seksualiteit en voortplanting in het bijzonder.
De persoonlijke ruimte en het respecteren van de eigen én andermans grenzen komen ruim aan bod.
LES 8 – Ik, jij, wij? Samen blij!
De leerlingen verwoorden het verschil tussen pesten en plagen. Ze leren zich weerbaar opstellen en
denken erover na hoe ze in bepaalde situaties het best kunnen reageren.
LES 9 – Mens sana in corpore sano
De leerlingen maken in groep een poster of brochure over (een aspect van) een gezonde levensstijl.
Naast de inhouden over gezondheid ligt het accent in deze les op het zelfstandig opzoeken, verwerken
en weergeven van informatie.
SYNTHESELES
De leerlingen gebruiken hun kennis en ervaringen om als medewerker van AWEL hulpvragen van
pubers te beantwoorden.
Verhaal: De barre (Rien Broere)
In het midden van het themaschrift zit een boeiend kortverhaal. Verhalen brengen het onderwerp
van het thema tot leven en zorgen ervoor dat de leerlingen zich kunnen inleven in de wereld van de
personages. Hoe en wanneer je het verhaal een rol laat spelen tijdens dit thema, bepaal je zelf.