Zill - Op verkenning
  • Op verkenning
  • Minecraft Frozen Worlds
  • Verken | de thema's
    • Leerjaar 1
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
    • Gratis lesmateriaal
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
    • Doelenzoeker
  • Verkenpakket
  • Contact
    • Referentiescholen
Webshop
  • Op verkenning
  • Minecraft Frozen Worlds
  • Verken | de thema's
  • In het verkeer
  • Bingel
  • Zill
  • Verkenpakket
  • Contact
Van In
  • Doelenzoeker
  1. Op verkenning
  2. Zill

WO en Zill samen Op verkenning

Op verkenning is helemaal klaar voor Zill!

Op verkenning, klaar voor Zill!

Alle leren in het basisonderwijs is in principe wereldoriënterend leren. Het is verbonden met de werkelijkheid waarin de kinderen leven. Het principe dat onderwijs basisschoolleerlingen voorbereidt op het leven, zit expliciet vervat in het streefdoel het leerplanconcept: Zin in leren! Zin in leven!
Wereldoriëntatie komt in aanraking met een uitgebreid aantal persoons- en cultuurgebonden ontwikkelvelden. Op verkenning biedt concrete, bruikbare lessen WO die je de mogelijkheid bieden om Zill aan de slag te gaan. De ontwikkeling staat centraal, op maat van het kind en met jou (of het kind) aan het stuur.

De Op verkenning thema's zijn helemaal klaar voor Zill! Aan jou om ermee aan de slag te gaan.


OV_doelenzoeker_juf

Vind thema's en lessen die aansluiten bij doelen

Met onze Op verkenning Zill-doelenzoeker per schoolgraad draaien we de zoektocht om.

Geef het Zill-doel in waarrond je wenst te werken en de doelenzoeker bezorgt jou de relevante WO-thema’s.
‘Zin in leren! Zin in leven!’ wordt zo extra makkelijk als leraar, probeer het zelf : Op verkenning doelenzoeker.

Bingel planner: de handige Zill-tool

De Op verkenning doelen en ontwikkelstappen zijn gekoppeld aan Bingel Planner.
Via Bingel Planner kan je eenvoudig activiteiten, lessen en projecten in je agenda zetten. Je krijgt inzicht en houdt overzicht. Je ziet heel eenvoudig ‘hoe Zill’ je wero- aanpak is. Achteraf krijg je via een grafiek een overzicht van hoe Zill je activiteiten zijn. Elk onderdeel van de grafiek is aanklikbaar en geeft je meer gedetailleerde info over de behaalde doelen.
Per les vind je de cultuurgebonden en persoonsgebonden doelen. Jij kiest rond welke doelen of ontwikkelstappen je per les wil werken. Waar je geen focus op wenst te leggen kan je verwijderen, waar je zelf bijkomend op wil focussen kan je toevoegen.

De tool controleert daarbij steeds hoe Zill-ig je les is.

stap-voor-stap: Hoe bekijk ik de Zill-doelen in Bingel Planner


dashboard_bingel_planner

Leerplandoelen

Elke les stelt een aantal doelen voorop (max.4) die naar de leerlingen toe verwoord worden. Waar er kansen zijn om doelen uit andere ontwikkelvelden aan te raken of uit te diepen, geven we een tip in de handleiding.

De (voornamelijk activerende) en zeer gevarieerde werkvormen van Op verkenning ondersteunen het werken aan het lesdoel. De beknopte en heldere handleiding is jouw gids met tips voor alternatieve werkvormen voor je WO-lessen.
logo_ZILL

Eigenaarschap

Met welke thema’s je aan de slag gaat kies je volledig zelf. Deze keuze kan genomen worden vanuit schoolniveau of door jou als leraar vanuit de belangstelling die door je klas getoond wordt.

In de thema’s keert de vraag: ‘Wat wil jij in dit thema leren?’ of ‘Welke vragen stel jij jezelf nog bij dit onderwerp?’ steeds terug. Als leraar kan je hier het eigenaarschap opnemen om zo in te spelen op de bredere belangstelling en vragen. Samen de leerlingen ga je actief ‘op verkenning’.

Thema’s kunnen ook aangepast of uitgebreid worden al naargelang je interesse of die van de leerlingen.


Leergebiedoverschrijdend

 

Per leerjaar zijn er 3 thema's van Op verkenning die gelinkt zijn aan een thema van 

Talent. Dat biedt kansen om breder thematisch te werken en zo nieuwe woordenschat maximaal ingang te laten vinden. 
  • Leerjaar 2: Auw! & Gaatjes, Lekker & Proevertjes en proefjes, Op avontuur & Samen in zee. 
  • Leerjaar 3: Schatkist of lege doos? & Als ik heel rijk was ... , Wat een familie & Jong en oud, Straffe kost & Straffe stoten. 
  • Leerjaar 4: Te land, ter zee en in de lucht & Goede vaart, Help! & Noodoproep, Er even tussenuit & Zomertijd.
  • Leerjaar 5: Democratie & Mens erger je niet, De Groote Oorlog & Dat is gemeen(d), High tech & Over honderd jaar.
  • Leerjaar 6: Moeten of mogen? & Europa, In het heetst van de strijd & Tweede wereldoorlog, Vlinders & Populair.



zill planner 2schermen
persoonsgebonden ontwikkelvelden

Persoonsgebonden ontwikkelvelden

Socio-emotionele ontwikkeling

  • Door thematisch te werken met bronnen die leerlingen attent maken op de maatschappij en de verschillen tussen de mensen, bieden we leerlingen leerkansen op het vlak van waarden en normen, omgaan met gevoelens, … Het aanbieden van realistische en creatieve taken helpt hen zich te oriënteren op zichzelf en de wereld om hen heen.
  • Heel wat werkvormen zijn afgestemd op de ontwikkeling van relationele vaardigheden: duowerk, groepswerk, gespreksvormen, interviews, externe activiteiten waarbij leerlingen derden moeten aanspreken, … komen overvloedig aan bod.

Ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid

Elke les stelt een aantal doelen voorop, verwoord naar de leerlingen toe. Hierbij kunnen de leerlingen zelf of samen met de leraar de leerbehoefte kunnen inschatten. In hoeverre beheersen ze al iets van het doel? In welke mate hebben ze aan het doel kunnen werken? Zelfevaluatie en peerevaluatie worden regelmatig voorzien en zijn ingebed in de lessen.

Vanaf leerjaar één start Op verkenning met ‘leren leren’. Deze zit verwerkt in de samenvattingspagina ‘terugblik’. Vanaf het derde leerjaar is de laatste bladzijde volledig aan leren leren gewijd: een samenvatting en ‘leren leren’ tips. Op verkenning heeft een zeer uiteenlopend aantal ‘vormen’ om het leren leren aan te bieden.


Cultuurgebonden ontwikkelvelden

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld

Op verkenning zorgt in zowat alle lessen zorgen voor een mix van persoonsgebonden doelen en doelen uit het ontwikkelveld oriëntatie op de wereld. De leerlingen verwerven inzicht in de wereld en al zijn dimensies door deze vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. De werkvormen zijn gekozen in functie van de leerlingen: zoveel als mogelijk moeten leerlingen zelf kunnen ervaren, waarnemen met alle zintuigen, actief aan de slag gaan.

Mediakundige ontwikkeling

De mediacompetenties worden positief aangewend en aangescherpt, dit gebeurt via: • Werken met ict-bronnen (Google earth, zoekmachines) • Zelf presentaties maken (bron) • Digitale foto’s nemen (bron) • Op stap met de tablet/gps • Powerpointpresentaties • Bingel oefeningen • Het bordboek

Muzische ontwikkeling

De handleiding reikt je tips aan, zo kom je bv. te weten wanneer een les ook geschikt is om er een muzische les van te maken of een activiteit geschikt is om er kunstzinnig mee aan de slag te gaan .
cultuurgebonden ontwikkelvelden

Taalontwikkeling

Bij ieder Op verkenning thema hoort een verhaal Om de betrokkenheid van de leerlingen te verhogen werd er een gedicht of verhaal opgenomen in elk thema. Dit biedt de mogelijkheid om het thema én taal te doen leven in de klas. Jij kiest hoe je het brengt: als introductie, tussendoortje of afsluiter van het thema. Je kan het laten voorlezen, het door de kinderen zelf laten lezen, verwerken tot een toneelstukje, …

Ontwikkeling van wiskundig denken

Waar mogelijk worden vaardigheden en kennis uit andere ontwikkelvelden ingezet in de wereldoriënterende contexten die Op verkenning aanreikt. Regelmatig worden kwantitatieve gegevens in tabellen en grafieken verwerkt. Leerlingen leren deze ook lezen en interpreteren. Ook het meten en in kaart brengen van de directe omgeving en het werken met schaalvoorstelligen komen aan bod.

Rooms-katholieke godsdienst

Thema’s als Wat een familie (leerjaar 3) en Feest je mee? (leerjaar 4) maken leerlingen bewust van hoe zij in het leven staan en hoe zij naar zichzelf en de wereld kijken. Hierdoor kan hun kennis groeien op levensbeschouwelijk / godsdienstig vlak.


  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookies
  • Contact

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer